بیوکده

بیوکده بزرگترین وبلاگ بیوگرافی و معرفی هنرمندان و بازیگران ایرانی و خارجی - زندگی نامه افراد مشهور

بیوگرافی ابوالقاسم طالبی

  • بیوکده ..
  • يكشنبه ۱ بهمن ۹۶
  • ۲۲:۳۰

تهیه کنندگان و کارگردانان تهیه کنندگان و کارگردانان ایرانی

بیوگرافی ابوالقاسم طالبی

ابوالقاسم طالبی

ابوالقاسم طالبی (زاده ۱۳۴۰ اصفهان) فارغ التحصیل حقوق قضایی است وی یکی از کارگردانان سینمای ایران است. وی فعالیت هنری را با نگارش قصه‌های کوتاه آغاز کرد و نخستین نمایشنامه اش را با نام «آن کس که نداند» در اصفهان نوشت و پس از ساختن چند فیلم کوتاه ۱۶ میلیمتری و ویدیویی، فعالیت در سینمای حرفه‌ای را سال ۱۳۷۱ با دستیاری کارگردان در فیلم «بر بال فرشتگان» به کارگردانی جواد شمقدری آغاز کرد. او صاحب امتیاز و مدیر مسئول هفته نامه «سینما ویدئو» است.

زاده : ۱۳۴۰

ایران اصفهان

ملیت : ایرانی

تحصیلات : مدرک کارشناسی حقوق قضایی

زمینه فعالیت : کارگردان، کارشناس رسانه، مدرس سینما

زندگی

ابوالقاسم طالبی در سال ۱۳۴۰ در اصفهان به دنیا آمد. او فارغ التحصیل حقوق قضایی است. طالبی فعالیت هنری خود را با نگارش قصه های کوتاه آغاز کرد و نخستین نمایشنامه اش را با نام “آن کس که نداند” در اصفهان نوشت و پس از ساختن چند فیلم کوتاه ۱۶ میلیمتری و ویدیویی، فعالیت در سینمای حرفه ای را از سال ۱۳۷۱، به عنوان دستیار کارگردان در فیلم “بر بال فرشتگان” به کارگردانی جواد شمقدری آغاز کرد.

طالبی پست‌های مدیریتی مختلفی در طول سه دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی برعهده داشته است. او یکی از بانیان “موسسه رسانه‌های تصویری” و مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوران وزارت مصطفی میر سلیم بوده است. طالبی از سال ۱۳۷۴ فعالیت مطبوعاتی خود را با مدیرمسئولی و سردبیری هفته‌نامه “سینما ویدئو” آغاز کرد. فیلم‌های “ویرانگر”، “آقای رئیس‌جمهور”، “نغمه”، “جنگ کودکانه”، “عروس افغان”، “دست‌های خالی” و دو سریال “بازگشت پرستوها”، “به ‌کجا چنین شتابان” از فعالیت‌های سینمایی و تلویزیونی او هستند.

خانواده

“محمد طالبی طادی” پسر ابوالقاسم طالبی است که مستند “سرگردون” را کارگردانی کرده است. این مستند در چهارمین دوره‌ جشنواره‌ عمار در سال ۱۳۹۲ شرکت کرد.

“سرگردون” به ماهواره و تأثیرات آن بر خانواده‌های ایرانی می‌پردازد اما نقطه‌ تمایز این مستند با دیگر مستندها این است که این تأثیرات منفی از زبان بازیگران مشهور سینما بیان شده است.

آغاز فعالیت سینمایی

طالبی که فعالیت حرفه ای خود در سینما را با دستیاری شمقدری آغاز نموده بود؛ در سال ۱۳۷۴ فیلم “ویرانگر” را ساخت. وی پس از آن در سال ۱۳۷۹ فیلم “آقای رئیس جمهور” را کارگردانی کرد.

اکران ۷ روزه برای “آقای رییس جمهور”:

این فیلم تنها فیلم توقیفی در دوران مهاجرانی، وزیر فرهنگ و ارشاد دولت هشتم بود که تا یکسال پروانه نمایش به آن داده نشد و پس از آن هم تنها به مدت ۷ روز اکران شد.

خلاصه ای از فیلم: مصطفی ریاحی رزمنده سالهای جنگ و روزنامه نگار به دور از مصلحت گرایی، به خاطر توطئه ای مالی به زندان می افتد و نشریه اش تعطیل می شود اما با الطاف ظاهری شخصیتی متنفذ از زندان بیرون می آید و چون طرز فکر و مقالاتش مورد قبول هیچ یک از جناح های سیاسی نیست…

عروس افغان:

ابوالقاسم طالبی در سال ۱۳۸۲ “عروس افغان” را ساخت؛ این فیلم که برای شبکه برون مرزی ساخته شده بود نیز به نمایش درنیامد. او درباره ساخت این فیلم گفت: «زمان جنگ آمریکا و افغانستان رهبری توصیه کردند که فیلمی درباره این جنگ ساخته شود و من هم “عروس افغان” را ساختم و به آن هم اجازه پخش ندادند، آنها می‌گفتند این فیلم زیادی افغان‌ها را مظلوم نشان می‌دهد و حتی وقتی که ضرغامی تصمیم گرفت آن را در تلویزیون پخش کند، از بخت من با اخراج افغان‌ها از ایران همزمان شد و پخش آن منتفی شد.»

جنگ کودکانه:

طالبی فیلم “جنگ کودکانه” را در سال ۱۳۸۳ ساخت این فیلم نیز پخش نشد. این فیلم درباره حمله آمریکا به عراق بود.
خلاصه ای از فیلم: علی ۱۲ ساله که در یکی از روستاهای عراق زندگی می کند و در پی حمله آمریکا به عراق، کلیه اعضای خانواده خود را از دست داده، تنها برادر یکساله خویش را نیز گم می کند. او به دنبال برادرش به طرف مرز ایران حرکت می کند اما…

دستهای خالی:

طالبی در سال ۱۳۸۵ فیلم “دست های خالی” را ساخت. او درباره ساخت این فیلم گفت: «من دست‌های خالی را ساختم چون زمان بحث گسست نسل‌ها مطرح شده بود. این فیلم را بیشتر در جواب فیلمی ساختم که در آن دختری پدرش را محاکمه می‌کرد که چرا جنگیدی و اگر پای من را باید قطع کنند چرا تو باید اجازه دهی؟ این فیلم را ساختم چون عده‌ای فکر می‌کردند، اگر نشان دهند که نسل جدید با آرمان‌های نسل قدیم بیگانه شده به نفع آنها است.»

ادعای همکاری با اطلاعات

محمد نوری زاد که آشنایی قدیمی با طالبی داشته در مصاحبه‌ای تایید کرد ابوالقاسم طالبی عضو وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران (اداره اصفهان) بوده است. علاوه بر این طالبی از جزییات قتل شاپور بختیار به دست ماموران اطلاعات اطلاع داشت و این «بچه های اداره» به وی پیشنهاد کرده بودند که فیلمی درباره نحوه کشته شدن بختیار بسازد که طالبی قبول نکرده بود. نوری زاد معتقد است فیلم قلاده‌های طلا را «نیمه‌ی اطلاعاتی آقای طالبی» ساخته است و این فیلم را به تغییر و تحریف تاریخ تشبیه می کند.

حواشی از فیلم “قلاده های طلا”

پرویز شیخ طادی سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی بخش مسابقه سینمای ایران در سی امین جشنواره بین الملل فیلم فجر برای فیلم “روزهای زندگی” کسب کرد؛ وی این جایزه را به کارگردان فیلم“قلاده های طلا” ابوالقاسم طالبی تقدیم کرد و گفت: «این جایزه را به کارگردان فیلم خوب قلاده های طلا می دهم که طالبی به خاطر حضورش در هیات داوران این فیلم را بخش مسابقه شرکت نداد.»
فیلم “قلاده های طلا” به حوادث بعد از انتخابات سال ۱۳۸۸ پرداخته است.

واکنشها به فیلم “قلاده های طلا”

فیلم “قلاده های طلا” که به عنوان سیاسی ترین فیلم سال نام گرفت، ابتدای سال ۱۳۹۱ اکران عمومی یافت. با شروع اکران این فیلم و چه بسا کمی قبل از اکران، واکنشها به این فیلم شدت گرفت. حسن یوسفی اشکوری، از روحانیون خلع لباس شده ای است که در کنار جمیله کدیور، عزت الله سحابی، اکبر گنجی و … در کنفرانس برلین حضور داشت، از نخستین افرادی بود که به این فیلم واکنش نشان داد و بلافاصله مورد توجه سایتهایی چون جرس، کلمه، بالاترین و … قرار گرفت.

پس از چندی شبکه های خارج از ایران، شبکه های رسانه ای بهاییان، شبکه من و تو، صدای آمریکا و BBC دست به کار شدند تا علیه این فیلم قلم فرسایی کنند.

نیک آهنگ کوثر، روزنامه نگاری که به انتشار کاریکاتور موهن شهرت دارد نیز ساکت نماند و کاریکاتوری علیه این فیلم کشید و پس از آن در اواسط فروردین ماه ۱۳۹۱ به بهانه اکران فیلم سینمایی “قلاده های طلا”، مسیح علی نژاد با ابوالقاسم طالبی گفتگوی تلفنی انجام داد. لازم به ذکر است که مسیح علی نژاد به دلیل پاره ای از مسائل غیراخلاقی و ربودن برخی اسناد از مجلس هفتم اخراج شد و در حوادث سال ۱۳۸۸ به جریانات مخالف پیوست و پس از آن به به امریکا و انگلیس فرار کرد. در این گفتگو طالبی در پاسخ به سؤالات علی نژاد پیرامون این فیلم گفت که با رسانه های خارج از کشور مصاحبه نمی کند.

علی نژاد به نوعی در واکنش به دستگیری جعفر پناهی به طالبی گفت: «شما قبول دارید سینمای ایران یک سینمای مستقل نیست و فقط به آقای طالبی اجازه داده می‌شود که جنبش سبز را یک دسیسه خارجی بداند ولی به آقای جعفر پناهی این اجازه داده نمی‌شود.» و طالبی در جواب به آقای کمال تبریزی و حاتمی‌ کیا که قبل از او درباره وقایع سال ۱۳۸۸ فیلم ساخته اند، اشاره کرد.

ابوالقاسم طالبی در پاسخ به سوال این خبرنگار هدف ساخت این فیلم را اینگونه بیان کرد: «برای من افکار عمومی، مردم و رهبری جدا نیستند، همه یکی هستند. در روز ۲۲ بهمن، رهبری، مردم و ما یکی هستیم. روز ۹ دی ما همه یکی هستیم، انتخابات‌ها همه ما یکی هستیم، اینجا دوگانگی نداریم، آن دوگانگی که در ذهن شما هست، نیست.»
او در پایان گفت‌وگو با این روزنامه‌نگار گفت: «من در اینجا متولد شده‌ام و تا آخر ایستادگی می‌کنم و تا زمانی که زنده هستم خودم و فرزندانم، میز انگلیسی‌ها را اگر بخواهند چیزی روی آن قرار دهند می‌شکنم، ما این هستیم، ما همیشه ایستاده‌ایم، ما بچه‌های امام(ره) هستیم. نشناختند ما را…»

بودجه “قلاده های طلا” از کجا تأمین شد؟

قبل از آنکه طالبی در برنامه “هفت” به صورت شفاف در خصوص هزینه تولید “قلاده‌های طلا” توضیح دهد، جواد شمقدری ادعا کرده بود بخشی از بودجه ساخت این فیلم توسط سازمان سینمایی تأمین شده است.

ابوالقاسم طالبی اواخر فرودین سال ۱۳۹۱ با حضور در برنامه “هفت” به نوعی با تکذیب صحبت های شمقدری گفت: «آقای شمقدری گفت که اینها بودجه‌های ما را گرفتند، گفتیم کجا؟ گفتند به روایت فتح بودجه دادیم. در حالی که اینگونه نبود چرا که ارشاد هر سال به روایت فتح کمک می کند … بنیاد فارابی هم گفتند سناریو بده اما من چون فارابی را قبول ندارم اینکار را نکردم.»

شمقدری بعد از گذشت سه ماه و نیم از صحبت‌های ابوالقاسم طالبی جمعه ۱۳ مرداد ۱۳۹۱ پاسخ این کارگردان را در خصوص تأمین بودجه این فیلم داد و اعلام کرد یک میلیارد تومان به “قلاده‌های طلا” کمک کرده است.

اظهار نظر شمقدری اما واکنش ابوالقاسم طالبی را به همراه داشت. او یکشنبه ۱۵ مرداد درباره افشاگری شمقدری نسبت به سرمایه‌گذاری “قلاده‌های طلا” که دوباره و پس از طرح این مطلب در فروردین‌ماه مطرح شده است، گفت: «زمانی که سناریو را می‌نوشتم آقای شمقدری ابراز داشتند طرح من را بخوانند. من طرحی مفصل شبیه به سناریو داشتم، به ایشان ارائه دادم و آقای شمقدری گفتند من به تولید فیلم کمک می‌کنم ‌و گفتند یک نامه می‌دهم برای تولید فیلم به فارابی مراجعه کنید. وقتی دیدم از سوی آقای شمقدری کمکی صورت نگرفت، چند بار هم به ایشان گفتم اما ایشان معتقد بودند که کار باید در فارابی ساخته شود و گفتند سناریو را به گونه‌ای دیگر آماده کن و به فارابی ارائه بده که من نپذیرفتم. در نهایت ما به روایت فتح مراجعه کردیم و آن‌ها هم با طرحی که ارائه دادیم موافقت کردند و پای کار ایستادند.

فیلم ساخته شد و تدوین هم تمام شد اما روایت فتح اعلام کرد که با کمبود نقدینگی مواجه شده است. پیش بینی روایت فتح یک میلیارد و ششصد میلیون تومان بود اما هزینه فیلم نزدیک به دومیلیارد بود و برخی از دستمزدها را نپرداخته بودند. من پیشنهاد دادم رایت فیلم را به موسسه رسانه‌های تصویری بفروشیم. آقای عباسیان و آقای شمقدری فیلم تدوین شده را دیدند و احساس کردند کار قابل دفاعی است که در کارنامه آن‌ها می‌تواند شاخص مثبتی باشد، بنابراین اعلام کردند ما رایت فیلم را نمی‌خریم و شراکت می‌کنیم.

من مخالف این کار بودم، اما تهیه‌کننده به پول نیاز داشت… و در نهایت ۳۳ درصد از فیلم به پیشنهاد آقای خزاعی از روایت فتح به موسسه رسانه‌های تصویری فروخته شد.»

آثار

-”ویرانگر” محصول سال ۱۳۷۴، به نویسندگی و کارگردانی ابوالقاسم طالبی

-”آقای رئیس جمهور” محصول سال ۱۳۷۹، به نویسندگی و کارگردانی ابوالقاسم طالبی

-”نغمه” محصول سال ۱۳۸۰، به نویسندگی و کارگردانی ابوالقاسم طالبی

-”عروس افغان” محصول سال ۱۳۸۲، به نویسندگی و کارگردانی طالبی

-”جنگ کودکانه” محصول سال ۱۳۸۳، به نویسندگی و کارگردانی طالبی

-”دستهای خالی” محصول سال ۱۳۸۵، به نویسندگی و کارگردانی طالبی

-”قلاده های طلا” محصول سال ۱۳۹۰، به نویسندگی و کارگردانی طالبی

عکس ابوالقاسم طالبی

ابوالقاسم طالبی

بیوگرافی و عکس ابوالقاسم طالبی

ابوالقاسم طالبی

ابوالقاسم طالبی کارگردان ایرانی

ابوالقاسم طالبی

عکس ابوالقاسم طالبی کارگردان فیلم قلاده های طلا

ابوالقاسم طالبی

  • نمایش : ۵۲۹
  • ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    تجدید کد امنیتی
    بیوکده,بیوگرافی,زندگینامه ,biography ,بیوگرافی بازیگران ایرانی ,بیوگرافی بازیگران خارجی ,بیوگرافی مشاهیر ,زندگینامه بازیگران ,بیوگرافی کارگردانان ,بیوگرافی دانشمندان ,زندگینامه شهیدان ,زندگینامه نویسندگان ,زندگینامه نقاشان ,زندگینامه ورزشکاران ,سایت بیوگرافی ,مجله بیوگرافی ,بیوگرافی بازیگران ,بیوگرافی بازیگران مرد ,بیوگرافی بازیگران زن ,بیوگرافی شعرا ,بیوگرافی نویسندگان ,بیوگرافی ورزشکاران ,اخبار افراد مشهور ,زندگینامه ورزشکاران' ,زندگینامه مشاهیر ,Biography ,سایت بیوکده
    موضوعات
    نویسندگان
    پیوندهای روزانه