بیوکده

بیوکده بزرگترین وبلاگ بیوگرافی و معرفی هنرمندان و بازیگران ایرانی و خارجی - زندگی نامه افراد مشهور

بیوگرافی بهادر مالکی

  • بیوکده ..
  • چهارشنبه ۱۵ آذر ۹۶
  • ۲۲:۳۰

بازیگران بازیگران مرد ایرانی

بیوگرافی بهادر مالکی

بیوگرافی بهادر مالکی

بهادر مالکی (زاده ۸ اسفند ۱۳۶۱ ، تهران) و فارغ التحصیل رشته نمایش عروسکی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. او فعالیت در تلویزیون را به عنوان صداپیشه، در برنامه «خانم حنا» آغاز نمود. این هنرمند، در آثاری چون «من و بابام و باباش»، «امداد حشرات» و «مخ آبادی‌ها» به جای شخصیت های عروسکی صحبت کرده است. بیشتر شهرت او به دلیل صداپیشگی او به جای فامیل دور در مجموعه کلاه قرمزی بوده است.

زاده : ۸ اسفند ۱۳۶۱ تهران

تحصیلات : فارغ التحصیل نمایش عروسکی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران

شغل : صداپیشه – بازیگر

شناخته شده برای : صداپیشگی فامیل دور در مجموعه کلاه قرمزی

زندگی

بهادر مالکی بنا به گفتهٔ خودش از کودکی به ساخت عروسک علاقهٔ بسیاری داشت و به همین خاطر در همان زمان نیز به نسبت هم سن و سالان خود عروسک‌های بیشتری داشت. به گفتهٔ او کم‌کم و با گذشت زمان همین مسأله باعث گرایش او به نمایش عروسکی و تحصیل این رشته شد، به طوری که پس از آن هم اکثر کارهایش در زمینهٔ کودک بوده است.

او دلیل فعالیتش در این زمینه را عشق و علاقه به این حیطه می‌داند. او دنیای کودک را بیشتر شبیه حسی درونی، آرامش‌بخش، بی‌ریا و باصداقت‌تر می‌داند و معتقد است در این حیطه احساس آزادی و راحتی بیشتری می‌کند. او بر این باور است که کار در این حیطه از همان ابتدا آرامش فوق‌العاده‌ای به او داده است.

مالکی پیش از ورود به مجموعهٔ کلاه قرمزی در مجموعه‌هایی چون من و بابام و باباش، مخ‌آبادی‌ها (شهر کودکان) (به کارگردانی محمد اعلمی)، امداد حشرات و … حضور داشته.

معرف بهادر مالکی به گروه کلاه قرمزی مرضیه محبوب بود. محبوب که استاد مالکی در دانشگاه بود و در گذشته به واسطه همکاری‌های مشترکشان کارهای مالکی را دیده بود وی را به گروه کلاه قرمزی معرفی شد.

گپی کوتاه

قبل از مجموعه کلاه قرمزی در چه کارهایی به عنوان صداپیشه حضور داشتید؟

در مجموعه‌هایی چون من و بابام و باباش، مخ‌آبادی‌ها (شهر کودکان) که برای آقا محمد اعلمی بود، امداد حشرات و …

ورود به دنیای کودک چه جذابیتی برایتان داشت و این جذابیت را در کدام فاکتورش می‌دیدید؟

دنیای کودک بیشتر شبیه یک حس درونی،‌ آرامش‌بخش، بی‌ریا و با‌صداقت‌تر است. به عقیده من انسان در این حیطه احساس آزادی و راحتی بیشتر می‌کند. در مجموع لذت‌بخش است و تا به حال به علتش فکر نکردم که به چه دلیل این حیطه را دوست دارم. ولی فکر می‌کنم بیشتر به این خاطر است که از همان ابتدا آرامش فوق‌العاده‌ای به من داده است.

شخصیت فامیل دور و ببعی هر دو با هم به این مجموعه اضافه شدند، چطور شد که با این گروه آشنا شدید؟

در دوران دانشکده شاگرد خانم محبوب بودم. خانم محبوب در گذشته به واسطه‌ همکاری‌های مشترکمان کار مرا دیده بودند و در ادامه از طریق ایشان به گروه کلاه‌قرمزی معرفی شدم و این همکاری آغاز شد.

شخصیت فامیل دور و ببعی هر کدام چطور خلق شدند؟

روال کارهای آقای طهماسب به این گونه است که ابتدا عروسک‌ها توسط خانم محبوب ساخته می‌شوند و سپس در جلسه تمرین‌ که باحضور همه صداپیشه‌ها برگزار می‌شود، همه صدا‌پیشه‌ها جای تک‌تک عروسک‌ها صحبت می‌کنند و آقای طهماسب و گروه صدایی که به عروسک مورد نظر بیاید را انتخاب می‌کنند. در مورد عروسک فامیل دور هم به همین ترتیب بود.

شخصیت گوسفند یا همان ببعی، ذهنیت خود آقای طهماسب بود. سال گذشته هنگامی که تمرین‌هایمان شروع شد، آقای طهماسب گفتند که احتمالاً امسال یک عروسک گوسفند به گروه اضافه خواهد شد. در یکی از جلسات تمرین، همان طور که بهادر جان اشاره کرد خانم محبوب طی سفارشی که از آقای طهماسب گرفته بودند عروسک‌ها را ساخته و آورده بودند. همه صدا‌پیشه‌ها روی عروسک ببعی صحبت کردند و آقای طهماسب صدای مرا که شاید در نظر اول، دورترین صدا به چهره عروسک ببعی بود انتخاب کردند، در ادامه در شکل‌گیری شخصیت ببعی خود آقای طهماسب نقش اصلی را داشتند و خب در کنارش من و بنفشه صمدی (عروسک‌گردان ببعی) تمام تلاشمان را به کار بستیم که هر چه ایده ناب داشتیم در اختیار گروه قرار دهیم.

اینکه صدای عروسک توسط گروه و یا فردی تأیید شود چگونه است و به چه عواملی بستگی دارد؟ و آیا سلیقه‌ای‌ است؟

همه فاکتورها دست به دست هم می‌‌دهد و البته فقط چهره عروسک‌ کافی نیست، چون عروسک‌گردانی هم در این قضیه دخیل و مکمل می‌باشد. شخصیتی که قرار است در ذهن مخاطب گل کند، حاصل یک تصمیم گروهی است. شاید بهتر باشد بگویم یک مقوله کاملاً حسی است که هماهنگی ذهنی چند نفر از جمله صدا پیشه، عروسک‌گردان و کارگردان با یکدیگر است.
ضمن اینکه همانطور که در قبل اشاره کردم گاهی اوقات نیز مشاهده می‌شود که یک صدا بیش از باقی صداها با چهره عروسک هماهنگ است. در ادامه صدا و شخصیتی که ساخته شده اگر قابلیت پرداخت داشته باشد طبیعتاً ماندگار می‌شود و به یکی از کاراکترهای برنامه تبدیل خواهد شد.

یکی از نقاط جالب توجه و شاید نقطه قوت مجموعه کلاه‌قرمزی این است که شخصیت عروسک‌ها به یکباره مشخص نمی‌شود و در طی مدت زمان طولانی سه الی چهار ساله مخاطب می‌تواند ابعاد گوناگون شخصیت یک عروسک را شاهد باشد، که این مسئله هم در مورد عروسک ببعی و هم در مورد عروسک فامیل دور کاملاً صادق است. این از اهداف برنامه است و ایده‌اش با کارگردان است؟

شاید این نکته که به آن اشاره کردید به دلیل کمبود فرصت کافی است. در مورد شخصیت فامیل دور باید بگویم به دلیل اینکه پشتوانه شخصیتی دارد می‌توان رفته‌رفته قسمت‌های جدیدی را در زندگی‌اش پیدا کرد، برای مثال می‌تواند به گذشته‌اش برگردد و از کودکی خود تعریف کند و …

کدام یک از ابعاد شخصیتی این عروسک‌ها برای خودتان جذابیت داشت؟

اولین مسئله‌ای که در مورد فامیل دور برایم جذاب بود، این بود که وقتی کسی ادای او را درمی‌آورد خوشحال می‌شود و استقبال می‌کند و در کل دوست دارد که ادایش را دربیاورند. در کل همه دغدغه‌های فامیل دور برایم جالب است. اینکه فردی تا این حد عمیق به در و متعلقات آن نگاه کند را خیلی دوست دارم و کلیت این شخصیت‌‌ برایم بسیار دوست‌داشتنی است. به عقیده من هنوز بسیار جای کار دارد.

در حالت کلی برای حضور در کارهای عروسکی و بالاخص مجموعه کلاه قرمزی چقدر پایبند به متن هستید و چقدر بداهه‌گویی می‌کنید؟

شیوه کارگردانی آقای طهماسب به گونه‌ای است که ایشان دیالوگ‌هایی را دوست دارند که برای خود گوینده باشد به همین خاطر با راهنمایی‌هایشان سعی می‌کنم آن کلمه را در کنار کلمه‌هایی که در دایره لغات این شخصیت دارم، جلو ببرم. در مجموع در این کار آقای طهماسب در ابتدا تعریفی از موقعیت را برایمان داشتند و ما براساس آن بداهه‌سازی می‌کردیم.

آقای مالکی شخصیت فامیل دور فردی جدی است. آیا وجه تشابهی با او داشتید؟

نه، قطعاً او یک شخصیت دیگر است. بیشترین وجوه شخصیتی او که سعی در پررنگ کردنش داشتیم، همان موضوع در بود. مسئله‌ای که کار اوست و به شدت عاشق و درگیرش است و در موردش تحقیق کرده و به در‌های مختلفی فکر می‌کند و برای هر کدام فلسفه‌بافی‌های خاص خود را دارد.

پرداخت در مورد چنین مسائلی به عهده خودتان بود؟

نه، همانطور که گفتم آقای طهماسب به عنوان فردی که احاطه کامل روی تمامی شخصیت‌ها داشتند، به نوعی در شکل‌گیری شخصیت‌ها به ما نشانی می‌دادند و البته بیشتر سعی می‌کردند که ذهن گوینده را معطوف موضوعاتی که به شخصیت عروسک مرتبط است بکنند تا از فکر و خلاقیت خودمان استفاده کنیم. در کل کاری همه‌جانبه انجام می‌دهیم به رهبری و هدایت فردی که دقیقاً می‌داند که چه می‌خواهد.

در مجموع موفقیت یک عروسک را در کدام بعد وجودی‌اش می‌دانید؟

دقیقاً مثل پنج انگشت یک دست می‌ماند و به گونه‌ای است که باید تمام عناصر تشکیل‌دهنده‌اش کار خود را به خوبی انجام دهند. یک کار کاملاً مشارکتی و هماهنگی‌ای است که در آن واحد شکل می‌گیرد و اگر عروسک خوبی ساخته نشده باشد در ادامه آن مهارت عروسک‌گردان نیز نشان داده نمی‌شود و در پی آن لحظات نابی به وجود نخواهد آمد تا گوینده از آنها برای صحبت کردنش روی عروسک استفاده کند.

تا به حال برایتان پیش آمده که کودکی شما را بشناسد و از شما بخواهد برایش به صورت زنده مثل شخصیت فامیل دور صحبت کنید؟

نه تا به حال پیش نیامده ولی خب همه دوستان و اقوام می‌دانند که گویندگی می‌کنم وحتی این اواخر هم، یکبار هنگامی که مشغول صحبت کردن بودم، با تعجب به من گفتند که الان لحن و نوع کلامت شبیه فامیل دور شد!

موفقیت یک صدا‌پیشه را در تیپ‌سازی می‌دانید یا اینکه معتقدید اگر صداپیشه‌ای حتی با کمی تغییر در صدای خود، بتواند عروسک را جان ببخشد، کافی است؟

بستگی به شرایط و موقعیت کار و آن چیزی که مد نظر کارگردان است دارد. گاهی اوقات پیش می‌آید که کار تماماً تیپیکال است و قاعدتاً اگر تیپ بازی کنی، کار موفق‌تری را انجام خواهی داد ولی زمانی هم هست که اینطور نیست، در کل بستگی به نوع کار و سلیقه کارگردان و چیزی که از صداپیشه می‌خواهد دارد.

بین تمامی عروسک‌های مجموعه کلاه قرمزی، کدام یک را از سایرین بیشتر دوست دارید و شخصیتش به نظرتان جذاب‌تر از سایر عروسک‌هاست؟

پسرخاله را دوست دارم به خاطر اینکه مرا به یاد پدرم می‌اندازد. پدرم بسیار شبیه پسرخاله است و فقط پسرخاله است که پدرم را می‌خنداند.

عکس بهادر مالکی صداپیشه فامیل دور مجموعه کلاه قرمزی

بیوگرافی بهادر مالکی

 

  • نمایش : ۳۸۷
  • ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    تجدید کد امنیتی
    بیوکده,بیوگرافی,زندگینامه ,biography ,بیوگرافی بازیگران ایرانی ,بیوگرافی بازیگران خارجی ,بیوگرافی مشاهیر ,زندگینامه بازیگران ,بیوگرافی کارگردانان ,بیوگرافی دانشمندان ,زندگینامه شهیدان ,زندگینامه نویسندگان ,زندگینامه نقاشان ,زندگینامه ورزشکاران ,سایت بیوگرافی ,مجله بیوگرافی ,بیوگرافی بازیگران ,بیوگرافی بازیگران مرد ,بیوگرافی بازیگران زن ,بیوگرافی شعرا ,بیوگرافی نویسندگان ,بیوگرافی ورزشکاران ,اخبار افراد مشهور ,زندگینامه ورزشکاران' ,زندگینامه مشاهیر ,Biography ,سایت بیوکده
    موضوعات
    نویسندگان
    پیوندهای روزانه