بیوکده

بیوکده بزرگترین وبلاگ بیوگرافی و معرفی هنرمندان و بازیگران ایرانی و خارجی - زندگی نامه افراد مشهور

بیوگرافی فرزانه کابلی

  • بیوکده ..
  • جمعه ۲۸ مهر ۹۶
  • ۰۸:۳۰

بازیگران بازیگران زن ایرانی

بیوگرافی فرزانه کابلی

 

 

فرزانه کابلی (زاده ۱۲ اردیبهشت ۱۳۲۸) رقصنده و بازیگر تئاتر و سینمای ایران است. هادی مرزبان بازیگر و کارگردان تئاتر همسر اوست.

زادروز : ۱۲ اردیبهشت۱۳۲۸

ملیت : ایران

منصب : استاد دانشگاه در رشته بازیگری

همسر : هادی مرزبان

خویشاوندان : علی‌اکبر گرمسیری (عمو)

 

زندگی

دوران کودکی

فرزانه کابلی متولد ۱۳۲۸ در تهران است. پدر و مادرش هر دو نوازنده بودند. از کودکی همواره علاقه زیادی به رقص و بازیگری نشان می‌داد و در مدرسه هم این فعالیت‌ها را دنبال کرد. او دوره باله در وزارت فرهنگ و هنر گذراند.همچنین در دوران دبیرستان به مدت ۴ سال قهرمان پرش ارتفاع دورهٔ اول دبیرستانهای تهران شد.

 

پیش از انقلاب

در طول این دوره و مدت‌ها پس از آن برای طرفداران هنر در ایران و کشورهای دیگر رقص‌های محلی و سنتی ایرانی چون تربت جام، کردی، بجنوردی، کهگیلویه و بویراحمد، آذری، بلوچی، ترکمن، گیلانی، مازندرانی، شوشتری و همچنین رقص‌های کلاسیکی چون هفت‌پیکر نظامی، چهل‌ستون و ضرب و زنگوله را اجرا کرد. کابلی در این زمان تا فرارسیدن انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ از مشهورترین رقاصان ایرانی و در دوران اوج فعالیت هنری‌اش بود.

 

پس از انقلاب

پس از انقلاب ایران، فرزانه کابلی فعالیت‌هایش را در سینما و تئاتر آغاز کرد. در سال ۱۳۴۶ به استخدام وزارت فرهنگ و هنر وقت درآمد و در سال ۱۳۵۷ به استخدام ادارهٔ تئاتر درآمد. اولین نمایش تئاتر وی «همه پسران من» اثر آرتور میلر به کارگردانی اکبر زنجانپور بود. اولین حضور تلوزیونی وی «ستارخان» به کارگردانی جهانگیر الماسی بود. او در این نمایش با بازیگرانی چون خسرو شکیبایی، هادی مرزبان و ثریا قاسمی همبازی بود. فعالیت سینمایی‌اش را در سال ۱۳۶۳ با فیلم صاعقه به کارگردانی ضیاءالدین دری آغاز کرد. دومین بازی وی در یک فیلم سینمایی مربوط به فیلم «تنوره» به کارگردانی داریوش عیاری بود.

 

کابلی علاوه بر بازی در تیاتر و سینما، به طراحی حرکات موزون و اجرای نمایش‌هایی هم تنها برای تماشاگران زن پرداخت. انتشار فیلمی از یکی از کلاسهای رقص وی در سال ۱۳۷۴ زمینه کناره‌گیری او از عرصه هنر شد و وی از همان زمان به مدت چندسالی به کانادا مهاجرت کرد و در آنجا به آموزش مدرن رقص پرداخت.

 

فیلم‌شناسی

فرزانه کابلی در فیلم‌های زیر بازیگری داشته است:

فیلم (سال تولید)

صاعقه (۱۳۶۳)

مردی که موش شد (۱۳۶۴)

تنوره دیو (۱۳۶۴)

کنار برکه‌ها (۱۳۶۵)

شبح کژدم (۱۳۶۵)

مار (۱۳۶۶)

شیرک (۱۳۶۶)

در مسیر تندباد (۱۳۶۷)

کاکلی (۱۳۶۸)

دستمزد (۱۳۶۸)

رنو تهران-۲۹ (۱۳۶۹)

چون ابر در بهاران (۱۳۶۹)

برخورد (۱۳۷۰)

سمفونی تهران (۱۳۷۳)

طالع سعد (۱۳۷۴)

مادرزن سلام (۱۳۸۵)

بچه‌های ابدی (۱۳۸۵)

 

    او همچنین طراح حرکات موزون در فیلم های «سمفونی تهران» ، «طالع سعد» ، «افسانه شهر لاجوردی» و «خواهران غریب» بوده است.

 

تئاتر

    خاطرات هنرپیشه نقش دوم (هادی مرزبان) [بازیگر- رقص‌پرداز] ۱۳۸۲

    همه پسران من (اکبر زنجانی) [بازیگر] ۱۳۵۷

    هاملت با سالاد فصل (هادی مرزبان) [بازیگر] ۱۳۸۸

 

جوایز

    نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن (در مسیر تندباد)[ دوره ۷ جشنواره فیلم فجر (مسابقه سینمای ایران) - سال ۱۳۶۷ ]

 

 

  • نمایش : ۴۹۲
  • ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    تجدید کد امنیتی
    بیوکده,بیوگرافی,زندگینامه ,biography ,بیوگرافی بازیگران ایرانی ,بیوگرافی بازیگران خارجی ,بیوگرافی مشاهیر ,زندگینامه بازیگران ,بیوگرافی کارگردانان ,بیوگرافی دانشمندان ,زندگینامه شهیدان ,زندگینامه نویسندگان ,زندگینامه نقاشان ,زندگینامه ورزشکاران ,سایت بیوگرافی ,مجله بیوگرافی ,بیوگرافی بازیگران ,بیوگرافی بازیگران مرد ,بیوگرافی بازیگران زن ,بیوگرافی شعرا ,بیوگرافی نویسندگان ,بیوگرافی ورزشکاران ,اخبار افراد مشهور ,زندگینامه ورزشکاران' ,زندگینامه مشاهیر ,Biography ,سایت بیوکده
    موضوعات
    نویسندگان
    پیوندهای روزانه