بیوکده

بیوکده بزرگترین وبلاگ بیوگرافی و معرفی هنرمندان و بازیگران ایرانی و خارجی - زندگی نامه افراد مشهور

بیوگرافی هریسو

  • بیوکده ..
  • دوشنبه ۱۱ دی ۹۶
  • ۱۲:۳۰

بازیگران بازیگران زن خارجی خوانندگان خوانندگان خارجی

بیوگرافی هریسو

بیوگرافی هریسو

هریسو (به انگلیسی: Harisu) یا در زبان هانگول 하리수 یک نام هنری برای لی کونگ ایون (Lee Kyung-eun) است که در ۱۷ فوریه ۱۹۷۵ متولد شد.

نام های دیگر : هه لی ایکسیو (اسم چینی)

تولد : لی کیونگ لئوپ
۱۷ فوریهٔ ۱۹۷۵ ‏
سئونگنام، گیونگی-دو، کره جنوبی

قد : ۱٫۶۸ متر (۵ فوت ۶ اینچ)

وزن : ۴۸ کیلوگرم

رنگ مو : مشکی

رنگ چشم : قهوه ای

همسر(ها) : نیکی جونگ (۲۰۰۷–تاکنون)

وبگاه : http://www.harisu.net 

او یک خواننده، مدل لباس و هنرپیشه تراجنسی و اهل کره جنوبی است. او ابتدا با جسم یک مرد و با نام لی کونگ یوپ (Lee Kyung-yeop) متولد شد اما وی از کودکی رفتاری دخترانه داشت و سرانجام در سال ۱۹۹۰ دست به جراحی تغییر جنسیت /جنس زد. او اولین هنرمند تراجنسیتی در کره جنوبی و همچنین تا سال ۲۰۰۲ دومین نفری بود که به صورت قانونی تغییر جنسیت /جنس داده. نام هنری او (Harisu) برگرفته از کلمه انگلیسی «hot issue” به معنای “موضوع داغ» است.

او اولین بار در سال ۲۰۰۱ در یک آگهی بازرگانی تلویزیونی برای لوازم آرایشی وارد رسانه‌ها شد. موفقیت این آگهی تلویزیونی باعث شهرت هریسو شد و او را به سمت دیگر هنرها مانند موسیقی و بازیگری سوق داد. او تا کنون پنج آلبوم موسیقی به زبان کره‌ای و پنج ترانه به زبان ماندارین (نوعی چینی) خوانده است.

کودکی تا مراحل تغییر

هریسو با نام اولیه لی کونگ یوپ (Lee Kyung-yeop) در سئونگنام کره جنوبی متولد شد. او با جسم مردانه متولد شد اما از همان سال‌های ابتدایی به عنوان یک زن شناخته شد. خودش می‌گوید: «من همیشه یک دختر بودم که دوست داشت با عروسک‌هایش بازی کند» این مسئله توسط خانواده و مدرسه هریسو مهم قلمداد نمی‌شد و رفتار زنانه هریسو یک مسئله تکراری و عادی شده بود اما عشق بی سرانجام هریسو به یکی از همکلاسانش باعث شد به فکر تغییر جنسیت /جنس بیفتدو خود را جدا از تمام پسران مدرسه بداند. او در تمام مدت پیش از جراحی هورومن مصرف می‌کرد تا از شر خدمت سربازی خلاصی پیدا کند. سرانجام در سال ۱۹۹۰ با جراحی آلت تناسلی، زیبایی بینی، پروتز سینه و برخی جراحی‌های زنانه سازی دیگر در ژاپن و کره جنوبی، رسماً به جرگه زنان پیوست.

هریسو چند سالی را در ژاپن زندگی کرد و به یادگیری آرایشگری پرداخت و در یک کلوپ خوانندگی می‌کرد. سرانجام یک دفتر استعداد یابی هریسو را کشف و از او به عنوان یک مدل لباس استفاده کرد. او در سال ۲۰۰۰ به کره بازگشت و با شرکت TTM قراردادی را امضا کرد و رسماً نام هنری هریسو (Harisu) را برای خود انتخاب کرد.

زندگی حرفه‌ای

شروع فعالیت

Harisu_DoDo_commercial-mahtaaاولین نقش آفرینی هریسو در سال ۱۹۹۱ و پیش از تغییر جنسیت /جنس و در قالب یک پسر در یک مجموعه تلویزیونی بوده است. اما در سال ۲۰۰۱ بود که هریسو به یک چهره شناخته شده تبدیل شد. او با بازی در یک آگهی تلویزیونی برای یک برند لوازم آرایشی به نام DoDo چهره خود را رسانه‌ای کرد. جالب این است که در این تبلیغ به نوعی به تراجنسی بودن وی نیز اشاره شد. شرکت DoDo ابتدا با احتیاط دست به انتشار این آگهی زد و هر لحظه منتظر یک بازخورد منفی از سوی جامعه و به طبع آن متوقف کردن پخش آگهی بود اما بر خلاف انتظار این یک تیزر تبلیغاتی فوق‌العاده شد و هریسو را تبدیل به یک چهره شناخته شده کرد و باعث شد وی عنوان اولین هنرمند تراجنسیتی در کره جنوبی را دریافت کند و در توصیف‌ها او را «زیباتر از یک زن» خطاب می‌کردند. او از همان ابتدا صادقانه گذشته خود را تعریف کرد و گفت یک تراجنسی بوده است. خودش دربارهٔ این کار می‌گوید: «من دوست ندارم مردم با دروغ مواجه شوند. این امکان ندارد که بتوان این موضوع را از همه مخفی کرد پس بهتر است از همین ابتدا همه چیز واضح و مشخص باشد» هریسو در ژوئن ۲۰۰۱ موشوع یک مستند قرار گرفت که از شبکه KBS پخش شد و به زندگی شخثی و خانوادگی هنرمندان حرفه‌ای می‌پرداخت.

بعدها او در فیلم Yellow Hair 2 ایفای نقش کرد. او همچنین برای موسیقی متن این فیلم خوانندگی کرد. او در این فیلم نقش یک تراجنسی را بازی می‌کند که به دنبال قاتل صاحب یک فروشگاه محلی است او دلیل بازی در چنین نقشی را اینچنین می‌گوید: «من می‌خواستم کلیشه‌های تراجنسی را بشکنم که همیشه یک ترنس را فردی ضعیف و بدون اراده نشان می‌دهد»

همچنین در سال ۲۰۰۱ وی زندگی نامه خود به نام «حوائی از آدم» را منتشر کرد و در گروه رقص Turbo نیز اجرایی داشت. در تابستان ۲۰۰۱ با اولین آلبوم خود به نام Temptation با تلفیقی از تکنو و تصنیف‌های آرام وارد دنیای موسیقی پاپ کره‌ای شد. او دومین آلبوم خود به نام Liar را در اکتبر ۲۰۰۲ منتشر کرد. آلبوم Liar بزرگترین موفقیت وی در دنیای موسیقی بود و ظرف یک ماه به رتبه ۲۳ رسید.

سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵

Harisu_4th-mahtaaدر اکتبر ۲۰۰۳ تصمیم گرفت از کمپانی خود جدا شود. TTM سعی کرد نام هنری هریسو را برای خود نگه دارد و آن را برای یک هنرمند دیگر استفاده کند. این موضوع سر انجام به دادگاه کشیده شد ولی در سال ۲۰۰۴ دادگاه به نفع هریسو رای داد و او توانست این نام را برای خود حفظ کند. هریسو نیز پس از جدا شدن به کمپانی G&F پیوست. او در فوریه آلبوم سوم خود به نام Foxy Lady را منتشر کرد و دربارهٔ آلبوم جدیدش گفت: «این آلبوم خود من است و من تازه توانستم هنر خودم را نمایش دهم. این همان موسیقی است که خودم همیشه می‌خواستم» اما این آلبوم نتوانست از رتبه ۵۰ بالاتر رود.

او در سال ۲۰۰۴ فعالیت حرفه‌ای خود را به بیرون از مرزهای کره برد. در تایوان در یک مجموعه تلویزیونی به نام Hi! در کنار ستاره محلی تایوان به نام پیس وو ایفای نقش کرد. او سپس در تایوان در آگهی‌های بازرگانی ایفای نقش کرد و به ازای هر تبلیغ حدود ۱۰۰ وون دریافت کرد. در انتهای سال او در یک نمایش به نام Yonfan’s Colour Blossoms در هنگ کنگ به بازی پرداخت که در آن با بازیگر کهنه کار ژاپنی به نام Keiko Matsuzaka همبازی بود.

او در اوایل ۲۰۰۵ مجدداً به وطن خود بازگشت و در MBC یک نقش تأثیر گذار را اجرا کرد. او در نقش یک ترنس زن ظاهر شد و که پس از سال‌ها دوری از خانه اکنون برای به دست آوردن خانواده تلاش می‌کند. در همان سال آلبوم Foxy Lady او در تایوان و چین منتشر شد. او در سپتامبر ۲۰۰۵ به مالزی رفت و با شرکت Hock Star قراردادی را امضا کرد و متعهد شد تا دو فیلم بلند و یک آلبوم موسیقی در مالزی منتشر کند.

سال ۲۰۰۶ تا کنون

harisu-black-mahtaaپس از یک غیبت طولانی او سرانجام در ژانویه ۲۰۰۶ به دنیای موسیقی برگشت. این آلبوم با نام Winter Story رتبه ۴۶ را در کره به دست آورد و مانند آلبوم گذشته‌اش در چین و تایوان نیز منتشر شد. آلبوم پنجم وی تنها ۶ ماه بعد راهی دنیای موسیقی شد ولی نتوانست در لیست ۵۰ اثر برتر جای بگیرد.

اولین همکاری او با کمپانی Hock Star نتیجه‌اش یک فیلم ترسناک در ۳۰ نوامبر شد که در کنار Amber Chia ایفای نقش کرد. هریسو در این فیلم نقش یک روح خواننده به نام لیسو را بازی کرد و البته آهنگ متن فیلم را نیز خودش اجرا کرد. او توسط کارگردان سخت گیر این فیلم به نام Bjarne Wong به خاطر بازی حرفه‌اش مورد تقدیر قرار گرفت و قول همکاری مجدد را به هریسو داد.

در اوایل ۲۰۰۷ هریسو به عنوان بازیگر اصلی در سریال تلویزیونی Police Line بازی کرد. موضوع این فیلم در رابطه با سوءاستفاده از زنان بود و هریسو نقش یک پلیس زن را داشت که در کودکی توسط نا پدری‌اش مورد تجاوز قرار گرفته بود.

در دسامبر ۲۰۰۷ هریسو به یک آلبوم دیجیتال به نام Winter Special را منتشر کرد که در یک تراک آن به نام First Snow به همراه همسرش همخوانی کرده است در مارس ۲۰۰۸ هریسو مجموعه‌ای از مقالات را در ژاپن با نام Haris Beauty منتشر کرد که در آن به زیبایی، رژیم‌های غذایی، مد و عکس‌هایی از هریسو که توسط Yamagishi Shin گرفته شده بود، پرداخته شده بود.

در ژوئیه ۲۰۱۲ نیز یک تک آهنگ به نام shopping girl منتشز کرد. هریسو می‌گوید هنوز هم با تبعیض‌های یک تراجنسی روبرو است. «بسیاری از مردم در ظاهر از من استقبال می‌کنند و به من لبخند می‌زنند اما در پشت سر مرا سرزنش می‌کنند»

زندگی شخصی

جراحی تغییر جنسیت / جنس هریسو تحت تأثیر خانواده‌اش بود. خانواده او به راحتی نتوانستند او را بپذیرند. آن‌ها خیلی ناراحت بودند اما عصبانی نبودند بلکه غمگین بودند. شاید سرسخت‌ترین مخالف او پدرش بود اما گذر زمان باعث شد خانواده‌اش نه تنها او را بپذیرند بلکه افتخاری نیز برای ایشان باشد. هریسو به خاطر فعالیت‌هایش در شناخت مسائل تراجنسیتی به جامعه کره جنوبی اعتبار زیادی را برای خود کسب کرده است و در مصاحبه‌ای آرزو کرده تا بتواند الگوی خوبی برای سایر ترنس‌ها باشد.

او در سال ۲۰۰۷ به یک ترنس زن کمک مالی کرد تا بتواند از پس مخارج عمل خود بر بیاید. هریسو در نوامبر ۲۰۰۲ دادخواستی را به دادگاه ارائه داد مبنی بر اینکه نام وی در مدارک شناسائی‌اش را به یک اسم زنانه تبدیل کند. سر انجام در ۱۳ نوامبر وی توانست رای دادگاه را به نفع خود بگیرد و تبدیل به دومین فرد در کره جنوبی شود که توانسته به صورت قانونی جنسیت خود را تغییر دهد. هریسو می‌گوید: «زمانی که مجبور بودم مدارک شناسایی خود را نشان دهم واقعاً خجالت آور بود. من نه ویزا داشتم نه حساب بانکی چون من قانوناً مرد بودم»

ازدواج

هریسو از سال ۲۰۰۱ تمایل خود به ازدواج را ابراز کرد و سر انجام در سال ۲۰۰۵ با یک خواننده رپ به نام Micky Jung وارد رابطه احساسی شد. او عضو یک گروه رقص به نام EQ بود و بعدها در آلبوم چهارم و پنجم هریسو با وی همکاری کرد. پس از یک جدایی کوتاه سر انجام این زوج در ۱۹ می ۲۰۰۷ در سئول با هم ازدواج کردند. ماه عسل این زوج نیز در یکی از جزایر تایلند برگزار شد و در خانه پدری هریسو زندگی مشترک خود را آغاز کردند.

  • نمایش : ۶۶۹
  • بانو ...
    بانو ...
    سپاس:)
    بیوکده ..
    :)

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    تجدید کد امنیتی
    بیوکده,بیوگرافی,زندگینامه ,biography ,بیوگرافی بازیگران ایرانی ,بیوگرافی بازیگران خارجی ,بیوگرافی مشاهیر ,زندگینامه بازیگران ,بیوگرافی کارگردانان ,بیوگرافی دانشمندان ,زندگینامه شهیدان ,زندگینامه نویسندگان ,زندگینامه نقاشان ,زندگینامه ورزشکاران ,سایت بیوگرافی ,مجله بیوگرافی ,بیوگرافی بازیگران ,بیوگرافی بازیگران مرد ,بیوگرافی بازیگران زن ,بیوگرافی شعرا ,بیوگرافی نویسندگان ,بیوگرافی ورزشکاران ,اخبار افراد مشهور ,زندگینامه ورزشکاران' ,زندگینامه مشاهیر ,Biography ,سایت بیوکده
    موضوعات
    نویسندگان
    پیوندهای روزانه