بیوکده

بیوکده بزرگترین وبلاگ بیوگرافی و معرفی هنرمندان و بازیگران ایرانی و خارجی - زندگی نامه افراد مشهور

بیوگرافی جان وین

  • بیوکده ..
  • دوشنبه ۱۱ دی ۹۶
  • ۱۸:۳۰

بازیگران بازیگران مرد خارجی تهیه کنندگان و کارگردانان تهیه کنندگان و کارگردانان خارجی

بیوگرافی جان وین

جان وین

ماریون میچل موریسون (به انگلیسی: Marion Mitchell Morrison) ‏(۲۶ مه ۱۹۰۷ – ۱۱ ژوئن ۱۹۷۹) که بیشتر با نام هنری جان وین (به انگلیسی: John Wayne) شناخته می‌شود، بازیگر سرشناس، کارگردان و تهیه‌کننده آمریکایی بود. او در سال ۱۹۶۹ به خاطر بازی در فیلم شن‌های ایوو جیما برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد شد.

نام اصلی : ماریون روبرت موریسون

تولد : ۲۶ مه ۱۹۰۷ – وینترست، ایالت آیووا

مرگ : ۱۱ ژوئن ۱۹۷۹ میلادی (۷۲ سال) – لوس آنجلس, ایالت کالیفرنیا

ملیت : آمریکایی

پیشه : بازیگر، کارگردان و تهیه‌کننده

سال‌های فعالیت : ۱۹۲۶-۱۹۷۶

جوایز اسکار : جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد سال ۱۹۶۹

زندگی

جان وین در کالیفرنیا بزرگ شد و با کسب بورس ورزشی به دانشگاه کالیفرنیای جنوبی رفت. در تعطیلات تابستان کارگر استودیوی فوکس شد و خیلی زود توانست رابطه‌ای صمیمی با جان فورد که نقشی تعیین کننده در آینده جان وین به عنوان فوق ستاره داشت، برقرار کند. جان وین که در ابتدای فعالیت بازیگری از نام دوک موریسن استفاده می‌کرد، از جمله هنرپیشه‌های مشهور سینمای وسترن آمریکا به شمار می‌آید.

جان وین با بازی در فیلم‌های حماسی جان فورد مانند قلعه آپاچی، ریو گرانده، در جستجوی خواهر، دختری با روبان زرد، آخرین فرمان، مردی که لیبرتی والانس را کشت و سواره نظام شهرت زیادی کسب کرد و در آمریکا به یک اسطوره تبدیل شد. وی در سال ۱۹۲۶ یعنی در زمان سینمای صامت وارد عرصه بازیگری شد و در ۱۹۲۸ نقش‌های کوتاهی در فیلم‌های فورد و دیگر کارگردان‌ها ایفا کرد.

در ابتدای فعالیت بازیگری از نام دوک موریسن استفاده می‌کرد. در ۱۹۳۰ فورد او را به رائول والش برای مسیر بزرگ سفارش کرد. این بازیگر بلند قد، قوی هیکل و آرام پس از مسیر بزرگ در وسترن‌های کم هزینه، سریال‌ها و فیلم‌های فراموش شده ظاهر شد و نتوانست تماشاگران را مجذوب کند. جان وین در طول ۸ سال در ۸۰ فیلم نقش قهرمان را بازی کرد اما در سال ۱۹۳۹ جان فورد با انتخاب او برای نقش رینگوکید در وسترن کلاسیک دلیجان افق دیگر را پیش روی وی گشود. بازی در این فیلم نقطه عطف دوران کاری وین بود به طوری که او را به یک اسطوره تبدیل کرد. جان وین در ادامه فعالیت‌های سینمایی‌اش، دو فیلم نیز کارگردانی کرد؛ وسترنی به نام آلامو (۱۹۵۹) و فیلم جنگی کلاه سبزها (۱۹۶۸).

افتخارات

انجمن فیلم انگلیس (BFI) در نظرسنجی از اهالی سینما و منتقدین فیلم، فهرست ۱۰ هنرپیشه بزرگ فیلم‌های وسترن قدیمی را منتشر کرد که جان وین بازیگر نامدار هالیوود در رتبه اول دیده می‌شود. رتبه دوم متعلق به کلینت ایست‌وود، بازیگر فیلم‌های معروفی چون «یک مشت دلار»، «نابخشوده» و «خوب، بد، زشت» است. وی در دوران بازیگری خود در ۱۷۰ فیلم نقش‌آفرینی کرد و در سال ۱۹۶۹ با فیلم «سنگریزه واقعی» موفق به دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد شد.

درگذشت

جان وین در سال ۱۹۷٩ و در سن ۷۲ سالگی بر اثر سرطان در لس‌آنجلس درگذشت.

فیلم شناسی

دلیجان – (۱۹۳۹)
فرشته و راهزن – (۱۹۴۷)
دژ آپاچی – (۱۹۴۸)
سه پدر خوانده – (۱۹۴۸)
رود سرخ – (۱۹۴۸)
دختری با روبان زرد – (۱۹۴۹)
مرد آرام – (۱۹۵۲)
جویندگان – (۱۹۵۶)
ریو براوو – (۱۹۵۹)
مردی که لیبرتی والانس را کشت – (۱۹۶۲)
طولانی ترین روز – (۱۹۶۲)
پسران کتی الدر – (۱۹۶۳)
الدورادو – (۱۹۶۶)
دلیجان آتش – (۱۹۶۷)
چیزام – (۱۹۷۰)
سواره نظام – ()

عکس جان وین

جان وین

بیوگرافی جان وین بازیگر آمریکایی

جان وین

زندگینامه ماریون روبرت موریسون

جان وین

گالری عکس جان وین هنرپیشه هالیوود

جان وین

  • نمایش : ۷۸۰
  • ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    تجدید کد امنیتی
    بیوکده,بیوگرافی,زندگینامه ,biography ,بیوگرافی بازیگران ایرانی ,بیوگرافی بازیگران خارجی ,بیوگرافی مشاهیر ,زندگینامه بازیگران ,بیوگرافی کارگردانان ,بیوگرافی دانشمندان ,زندگینامه شهیدان ,زندگینامه نویسندگان ,زندگینامه نقاشان ,زندگینامه ورزشکاران ,سایت بیوگرافی ,مجله بیوگرافی ,بیوگرافی بازیگران ,بیوگرافی بازیگران مرد ,بیوگرافی بازیگران زن ,بیوگرافی شعرا ,بیوگرافی نویسندگان ,بیوگرافی ورزشکاران ,اخبار افراد مشهور ,زندگینامه ورزشکاران' ,زندگینامه مشاهیر ,Biography ,سایت بیوکده
    موضوعات
    نویسندگان
    پیوندهای روزانه