بیوکده

بیوکده بزرگترین وبلاگ بیوگرافی و معرفی هنرمندان و بازیگران ایرانی و خارجی - زندگی نامه افراد مشهور

بیوگرافی لینا علم

  • بیوکده ..
  • يكشنبه ۳ دی ۹۶
  • ۲۳:۴۵

بازیگران بازیگران زن خارجی تهیه کنندگان و کارگردانان تهیه کنندگان و کارگردانان خارجی

بیوگرافی لینا علم

لینا علم زادهٔ ۱۹۷۸ یک هنرپیشه، فعال اجتماعی، تهیه کننده اهل افغانستان است. وی از سال ۱۹۹۸ میلادی تاکنون مشغول فعالیت بوده‌است

لینا علم هنرپیشۀ معروف و محبوب افغان کار سینمایی را در عالم مهاجرت آغاز کرده است. او بنابر علاقۀ زیادش به هنر بازیگری، در گام نخست، با سینماگران بی‎تجربه در دنیای خارج از کشور افغانستان دست به کارهای سینمایی زده و برای اولین بار در فیلم “سرزمین بیگانه” نقش بازی کرده است. اما این فیلم از آن جایی که مورد پسند بیننده‎ها قرار گرفته است، لینا را واداشته تا به شکل حرفه ای وارد دنیا سینما شود.


خانم لینا علم هدفش از بازیگری را انعکاس دردهای زنان در جامعۀ افغانستان و بیان احساسات درونی خودش در رابطه به این دردها بیان می‎کند. او می‎گوید: “می‎خواهم با نقش‎های خود وضعیت زنان افغان را در فیلم‎ها انعکاس دهم و این فرصت را فراهم سازم تا زنان کشورم وضعیت زندگی خود را در نقش‎هایی که من بازی می‎کنم، ببینند.”
از نظر خانم لینا علم، بازیگری در زمان فعلی‌ در جامعۀ افغانستان بهترین وسیله برای بیان احساسات و صدا‌های خفتۀ زنان افغان است که از طریق فیلم‎های سینمایی و رسانه‎ها برای دنیا به نمایش گذاشته می‎شود.
این هنرپیشۀ موفق افغان در فیلم‎های زیادی هم در داخل کشور و هم در خارج از کشور نقش بازی کرده است. لینا همچنین مؤسس شرکتی به نام ” شرکت فیلم‎سازی لینا علم” می‎باشد. خانم علم تا کنون در فیلم‎های “سوگند عشق” و “سرزمین بیگانه” ساخته محسن ترین، “فریاد صدا” به کارگردانی حامد نوید، “بی‎دفاع”، “لوری” به کارگردانی سعید ورکزی، “بچۀ کابلی” به کارگردانی برمک اکرم و همچنان “عشق خاموش” که در”لیناعلم پرودکشن” تهیه شده و داستان و کارگردان آن سیر نورزاد می‎باشد، نقش بازی کرده است.

از جملۀ این فیلم‎ها، “بچۀ کابلی” در فستیوال ونیز ایتالیا جایزه حقوق بشر را به دست آورد و فیلم “چرخش در یک دایره” در سومین فستیوال بین‎المللی کابل دو جایزه را از آن خود کرده است. همچنان فیلم “لوری” در فستیوال فیلم در نیویورک در امریکا کاندید شده بود.
علاوه بر این، خانم علم در سال ۲۰۰۹ میلادی از سوی اداره یوناما در کابل به عنوان سفیر صلح انتخاب گردید. او در این مورد می‎گوید که نهایت تلاش‎های خود را به خرج خواهد داد تا یک پیام‎آور خوب صلح باشد.
خانم علم در مورد محدودیت‎های زنان در دنیای بازیگری و سینما به این نظر است که علاوه بر عادات ناپسندی که در میان مردم حاکم است و زنان نمی‎توانند آزادانه به هنر و سینما روی بیاورند، برخی از موانع از سوی سینماگران نیز فرا روی بازیگران و هنرپیشه‎های زن ایجاد می‎گردد. او می‎گوید: “من شخصاً از طرف فامیل و جامعه در کارهای سینمایی‎ام همیشه تشویق شده‎ام. اما برخی‌ اوقات موانعی که برای من ایجاد می‎شود متأسفانه صرفاً از طرف جامعۀ سینمایی خود ما بوده و از این بابت دلم گاه گاهی‌ خون می‌شود.”


این هنرپیشه با تجربه‎ سینما افزود در کشور ما درک درست از سینما صورت نگرفته است و تعداد زیادی از اشخاصی هستند که مصروف کارهای سینمایی می‎باشند، بدون اینکه معنی واقعی سینما را دانسته باشند: “فکر می‌‎کنم برداشت فیصدی بالای مردم از سینما همان چیزی است که سینماگران غیرحرفه ای ایجاد کرده‎اند، یک تعداد دیگر مردم حتی از سینما هیچ شناختی ندارند و مقدار بسیار کم مردم هستند که سینما را دوست دارند. در حالی که سینما جزء فرهنگ ‌یک کشور است.از دید من، متأسفانه مردم افغانستان هنوز فرهنگ سینما را هضم نکرده‎اند.”

خانم لینا علم به عنوان یک هنرپیشۀ موفق یکی از ویژگی‎های خود را نداشتن تبعیض و حس ن‍ژادپرستی دانسته و به این عقیده است که هنرپیشه زمانی هنرش را نابود می‎کند که مغرور شود. از نظر او، یک هنرپیشه باید حس انسان‎دوستی داشته باشد، بدون درنظرداشت رنگ، نژاد، قوم، طایفه و یا جنسیت.

جوایز 

  • بهترین بازیگر زن - جشنواره فیلم بین المللی کابل، 2008
  • بهترین بازیگر زن - جشنواره فیلم طلوع 2009
  • بهترین بازیگر زن - جشنواره فیلم حقوق بشر افغانستان، 2013
  • بهترین بازیگر نقش اول زن - جشنواره فیلم Negah No No 2014
  • بهترین بازیگر نقش مکمل (افتخاری) - جشنواره بین المللی فیلم زنان هرات، 2014
  • بهترین بازیگر نقش اول زن - جشنواره فیلم Negah-no-2015
  • بهترین بازیگر زن - جشنواره بین المللی فیلم مهرگان، 2015
  • بهترین بازیگر نقش اول زن - جشنواره فیلم زنان هرات-2015
  • بهترین بازیگر نقش مکمل زن - نامزدی، جوایز بین المللی در سئول 2016
  • جایزه افتخاری برای کمک به سینمای افغانستان - جشنواره بین المللی فیلم های بین المللی در استکهلم ، سوئد 2017

  • نمایش : ۵۸۲
  • ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    تجدید کد امنیتی
    بیوکده,بیوگرافی,زندگینامه ,biography ,بیوگرافی بازیگران ایرانی ,بیوگرافی بازیگران خارجی ,بیوگرافی مشاهیر ,زندگینامه بازیگران ,بیوگرافی کارگردانان ,بیوگرافی دانشمندان ,زندگینامه شهیدان ,زندگینامه نویسندگان ,زندگینامه نقاشان ,زندگینامه ورزشکاران ,سایت بیوگرافی ,مجله بیوگرافی ,بیوگرافی بازیگران ,بیوگرافی بازیگران مرد ,بیوگرافی بازیگران زن ,بیوگرافی شعرا ,بیوگرافی نویسندگان ,بیوگرافی ورزشکاران ,اخبار افراد مشهور ,زندگینامه ورزشکاران' ,زندگینامه مشاهیر ,Biography ,سایت بیوکده
    موضوعات
    نویسندگان
    پیوندهای روزانه