بیوکده

بیوکده بزرگترین وبلاگ بیوگرافی و معرفی هنرمندان و بازیگران ایرانی و خارجی - زندگی نامه افراد مشهور

بیوگرافی عبدالحسن ستارپور

  • بیوکده ..
  • جمعه ۸ دی ۹۶
  • ۱۴:۳۰

خوانندگان خوانندگان ایرانی

بیوگرافی عبدالحسن ستارپور

ستار - Sattar

عبدالحسن ستارپور مشهور به ستار (۱۳۲۸ تهران)از خوانندگان پرآوازه موسیقی پاپ ایرانی است. نام مدل ریش ستاری از نام او برگفته شده است.

نام اصلی : عبدالحسن ستارپور

نام مستعار : ستار

زادروز : ۲۸ آبان ۱۳۲۸

شهباز تهران

اهل کشور : ایرانی

سبک‌ها : موسیقی پاپ ایرانی و موسیقی سنتی ایرانی

کار(ها) : خواننده

مدت کار : از ۱۳۴۷ تاکنون

زندگی

ستار (با نام اصلی عبدالحسن ستارپور) در ۲۸ آبان ماه ۱۳۲۸ در تهران متولد شد. پدر ستار اهل آذربایجان روسیه است. او دوران نوجوانی خود را در شهباز تهران گذراند. ستار تحصیلات خود را در دبستان و دبیرستان اقبال به اتمام رساند و کارشناسی را در رشته اقتصاد بین‌المللی از مدرسه عالی بازرگانی (در حال حاضر معروف به دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی) گرفت. او به زمینه‌های مختلف هنری و ورزشی به خصوص فوتبال علاقه‌مند بود و در تیم‌های فوتبال بازی می‌کرد. حتی بعدها در جوانی و میانسالی نیز علاقه‌مند و پیگیر فوتبال بود و کاپیتان تیم فوتبال هنرمندان نیز گردید.

استعداد ستار و مهارت او در موسیقی سنتی و پاپ ایرانی به او کمک کرد تا به یکی از محبوب‌ترین چهره‌های موسیقی ایران تبدبل شود. محبوبیت ستار در سن ۲۲ سالگی با خواندن ترانهٔ خانه به دوش که بر اساس سریال خانه به دوش (مراد برقی) به کارگردانی و بازیگری پرویز کاردان بود آغاز گشت. بعدها ستار ترانه‌های بسیاری از برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی را خواند و جزء خوانندگان خانوادهٔ سلطنتی ایران گشت.

ستار، گوگوش، هایده و مهستی از جمله نخستین خوانندگانی بودند که پیش از انقلاب به طور رسمی از سوی دولت پادشاهی برای اجرای برنامه به کشورهای دیگر فرستاده شدند.(بعد از آن بانو حمیرا نیز به آنها پیوست.) در طول تمام مدت انقلاب و تاکنون، ستار تنها خوانندهٔ ایرانی است که هنوز به دربارها و جشن‌های رسمی دولت‌های دیگر دعوت می‌شود. ستار اولین خوانندهٔ ایرانی بود که با خوانندگان کشورهای دیگر در یک سالن برنامه اجرا کرد که از مهمترین این برنامه‌ها، می‌توان به کنسرت ستار با گروه بانی ام در دههٔ هشتاد و در شهر لندن اشاره نمود. یکی دیگر از فعالیت‌های بین‌المللی ستار، ضبط یک آلبوم باخوانندهٔ اسرائیلی عیدان رایخل است. این خواننده حتی در یک پیام ویدئویی از ستار نام می‌برد و از وی تشکر می‌کند.

آلبوم ها

همسفر ۱۳۵۰
دلتنگی۱۳۵۳
شام آخر۱۳۵۴
شازده خانوم ۱۳۵۵
صدای بارون ۱۳۵۶
عید شما مبارک ۱۳۵۹
مستی ۱۳۶۱
رقیب ۱۳۶۱
بانی ۱۳۶۳
شب عشق مشترک با هایده و مهستی و ابی (۱۳۶۴)
بی عشق هرگز ۱۳۶۵
گل پونه ۱۳۶۷
قدم رنجه ۱۳۶۹
ضیافت ۱۳۷۰
تک خال ۱۳۷۰
ایران ایران ۱۳۷۱
سکه طلا ۱۳۷۱
نمیذارم بری ۱۳۷۲
فصل پنجم ۱۳۷۲
دو پرنده ۱۳۷۴
گل گندم ۱۳۷۴
ارمغان ۱۳۷۵
حکایت ۳
کوچه
گلایه ۱۳۸۰
ستاره بازی ۱۳۸۱
گل‌های غربت ۱۳۸۲
گل بانو ۱۳۸۵
دوستان ۱۳۸۷
چهل سال خاطره ۱۳۹۱

جوایز و افتخارات

در شب جمع‌آوری وجوه خیریه برای تکمیل دانشنامهٔ ایرانیکا در لندن و در مراسمی که به همت Magic of Persia برگزار شده بود، پروفسور مصطفی دربیانی رئیس انستیتوی بین‌المللی مطالعات عالیه (IFSI) شاخه مطالعات معاصر، به ستار خوانندهٔ برجستهٔ ایران دکترای افتخاری در رشتهٔ موسیقی اهدا کرد.

فیلم ها

۱۳۵۷ – امشب اشکی می‌ریزد
۱۳۵۶ – گل‌های کاغذی
۱۳۵۵ – گر برگی نریزد
۱۳۵۵ – شام آخر
۱۳۵۵ – وقتی که آسمان بشکافد
۱۳۵۴ – مرد ناآرام
۱۳۵۴ – هیچ کسی بابا نمیشه
۱۳۵۳ – مراد برقی و هفت دخترون (خانه بدوش)
۱۳۴۷ – گرداب گناه

ستار بر خلاف برخی خوانندگان دیگر همچون داریوش، ابی، گوگوش، لیلا فروهر و تعدادی دیگر تجربه بازی در فیلمی را ندارد. هر چند بنا به گفتهٔ خود وی پیشنهادهای زیادی در این زمینه به ستار می‌شود و حتی یکی از این پیشنهادها که قرار بود ستار در آن به ایفای نقش دانشجویی بپردازد خیلی جدی می‌شود ولی این اتفاق صورت نمی‌گیرد. اما صدای ستار در آن دوران در تعدادی از فیلم‌ها و سریال‌ها پخش شد. فعالیت‌های او در این عرصه محدود می‌شود به دو سریال و هشت فیلم.

عکس جوانی ستار

ستار - Sattar

عکسهای قدیمی عبدالحسن ستارپور

ستار - Sattar

عکس قدیمی ستار در حال خوانندگی

ستار - Sattar

بیوگرافی ستار

ستار - Sattar

زندگینامه ستار خواننده ایرانی

ستار - Sattar

بیوگرافی و عکس عبدالحسن ستارپور

ستار - Sattar

گالری عکس ستار

ستار - Sattar

عکسهای جدید ستاره خواننده محبوب ایرانی

ستار - Sattar

آرشیو عکسهای شخصی ستار

ستار - Sattar

عکس ستار در کنار همسر و دخترش

ستار - Sattar

  • نمایش : ۷۷۱
  • ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    تجدید کد امنیتی
    بیوکده,بیوگرافی,زندگینامه ,biography ,بیوگرافی بازیگران ایرانی ,بیوگرافی بازیگران خارجی ,بیوگرافی مشاهیر ,زندگینامه بازیگران ,بیوگرافی کارگردانان ,بیوگرافی دانشمندان ,زندگینامه شهیدان ,زندگینامه نویسندگان ,زندگینامه نقاشان ,زندگینامه ورزشکاران ,سایت بیوگرافی ,مجله بیوگرافی ,بیوگرافی بازیگران ,بیوگرافی بازیگران مرد ,بیوگرافی بازیگران زن ,بیوگرافی شعرا ,بیوگرافی نویسندگان ,بیوگرافی ورزشکاران ,اخبار افراد مشهور ,زندگینامه ورزشکاران' ,زندگینامه مشاهیر ,Biography ,سایت بیوکده
    موضوعات
    نویسندگان
    پیوندهای روزانه