بیوکده

بیوکده بزرگترین وبلاگ بیوگرافی و معرفی هنرمندان و بازیگران ایرانی و خارجی - زندگی نامه افراد مشهور

بیوگرافی عباس شفیعی

  • بیوکده ..
  • يكشنبه ۲ ارديبهشت ۹۷
  • ۱۲:۳۰

مخترعان/پزشکان/مهندسان مخترعان/پزشکان/مهندسان ایرانی

بیوگرافی عباس شفیعی

بیوگرافی عباس شفیعی

دکتر عباس شفیعی، داروساز و استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران، رئیس سابق دانشکده داروسازی (از ۱۳۶۵ تا ۱۳۸۸)، رئیس مرکز تحقیقات علوم دارویی (از سال ۱۳۸۲) و یک چهره ماندگار علم پزشکی ایران است. به استاد شفیعی به خاطر خدمات ارزنده اش به علم نوین داروسازی لقب معمار داروسازی نوین ایران داده اند.

دکتر عباس شفیعی در سال ۱۳۱۶ در شهر قم در خانواده ای مذهبی چشم به جهان گشود و دوره کودکی خود را در آن جا سپری کرد، دوران دبستان را در مدرسه ترقی در خیابان ری و دوره دبیرستان را در همان خیابان ری و در مدرسه دارالفنون که هر دوره آن ۶ سال بود با موفقیت به پایان رساند.

وی از دوره نوجوانی علاقه به رشته شیمی داشت و پس از اتمام دوره دبیرستان در رشته شیمی در دانشگاه تهران قبول و به تحصیل ادامه داد و در تمام دوران تحصیل با نمرات عالی دوره کاشناسی شیمی را گذراند. سپس در آزمون دوره داروسازی شرکت و این دوره را نیز با موفقیت گذراند.

دکتر شفیعی به دلیل اینکه معدل دوران تحصیلش خیلی خوب بود و به زبان انگلیسی تسلط داشت در آزمون بورسیه تحصیل در خارج از کشور انتخاب و برای ادامه تحصیل در سال ۱۳۴۳ با بورسیه دانشگاه تهران عازم دانشگاه کلمبیا در آمریکا شد و به دلیل خوب بودن درسها و نمراتش بعد از یک سال بورسیه کشور امریکا شد.

استاد پیشکسوت دانشکده داروسازی پس از یک دوره چهارسال و نیمه در دانشگاههای آمریکا برای اخذ دوره فوق دکتری عازم شیکاگو شد. همچنان در سال ۱۹۶۹ فوق دکترای خود را در رشته شیمی از دانشگاه شیکاگو دریافت کرد و پایان نامه دکتر شفیعی در آن زمان در آمریکای شمالی مقام نخست را کسب نمود و برنده جایزه ۲۰ هزار دلاری دانشگاه در همان سال شد و دانشگاه آمریکا از وی درخواست همکاری نمود که در جواب دکتر شفیعی به آنها پاسخ داد که من متعلق به ایران و مردم کشورم هستم و باید به ایران برگردم. وی در سال ۱۳۴۸ به ایران بازگشت و به عنوان عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران به فعالیت مشغول شد.

دکتر شفیعی در سال ۱۳۶۵ به عنوان رئیس دانشکده داروسازی انتخاب و مشغول به کار شد. وی در کنار این مسئولیت، مسئولیت های دیگری از قبیل، عضو شورای تحقیقات کشور، عضو شورای پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران، عضو شورای گسترش دانشگاه علوم پزشکی تهران، عضو هیئت امنای دانشگاه علوم پزشکی تهران، مدیر مسئول مجله دارو ، عضو هیئت ممیزه مرکزی وزارت بهداشت و درمان و عضو هیئت ممیزه دانشگاه علوم پزشکی تهران، دبیر شورای آموزشی داروسازی و تخصصی و مشاور سازمان جهانی بهداشت در کنوانسیون منع استفاده از سلاح های شیمیایی را بر عهده داشته است.

اولین مقاله علمی دکتر شفیعی در سال ۱۹۶۴ منتشر شد. استاد تا کنون ۱۱ کتاب را به تنهایی و یا با همکاری دیگر اساتید به نگارش درآورده است و ۴۱۱ مقاله بین المللی دارد.

دکتر شفیعی با اشاره به امکان تربیت دانشجویان در دوره های تخصصی در کشور ایران گفت: ما باید هزینه هایی که از طریق بورسیه به دانشجویان داده می شود تا در کشور های دیگر تحصیل کنند را در کشور خودمان خرج کنیم و تجهیزات دانشگاهها را تکمیل کنیم. با این کار ما می توانیم از خروج دانشجویان با استعداد از کشور جلوگیری کنیم و همین دانشجویان با استعداد هستند که می توانند با همکاری یکدیگر کشور را حتی به رتبه یک در سطح جهان برسانند. وی در همین راستا به تصویب قانون بودجه اختصاصی پژوهشی برای دانشجویان در مجلس اشاره کرد که براساس آن دانشجویان می توانند در هر زمینه ای که علاقمند هستند تحقیقات خود را انجام دهند.

مدیر گروه علوم دارویی فرهنگستان علوم پزشکی کشور در ادامه تاکید کرد: ما توانایی و امکانات لازم برای تولید هر دارویی را در کشور داریم ولی تولید بسیاری از آنها اقتصادی نیست. اگر قرار باشد برای تولید یک داروی جدید ۱۰ ترکیب را از خارج وارد کنیم، اقتصادی تر این است که داروی تولید شده را با قیمت کمتر از خارج وارد کنیم. تولید این دارو زمانی مقرون به صرفه خواهد بود که ۸ مورد از این ۱۰ ترکیب مورد نیاز در کشور تولید ‌شود.

استاد پیشکسوت و چهره ماندگار علوم پزشکی کشور در ادامه سخنان خود تولید داروهای با کیفیت و جدید و افزایش همکاری صنایع دارویی با دانشگاه‌ها را از جمله نتایج ایجاد فضای رقابتی در کشور عنوان کرد.

به گفته رییس پیشین دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در حال حاضر ۶۴ عضو هیات علمی در دانشکده داروسازی مشغول به کار هستند و با توجه به اینکه بر خلاف سایر دانشکده‌های علوم پزشکی، دغدغه مسوولیتهای بالینی ندارند، صرفا در جهت امور آموزشی و پژوهشی فعالیت می‌کنند، بنابراین دانشکده داروسازی در مقایسه با سایر دانشکده‌های دانشگاه جایگاه مناسبی در امر پژوهشی دارد.

دکتر شفیعی همچنین خاطرنشان کرد: دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران از نظر تجهیزات و انجام امور آموزشی و پژوهشی در سطح بین المللی در حد قابل قبولی قرار داشته و من این را مرهون زحمات استادان پیشکسوتان قدیمی و حتی دانشجویان جدید می دانم.

او موفق به دریافت جوایز و عناوین علمی متعددی گشته است که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- برنده جایزه اول طرحهای تحقیقاتی از وزارت فرهنگ و آموزش عالی در چند سال متوالی

- مدال درجه دوم تحقیق ۱۳۵۶

- نشان درجه دوم فرهنگ ۱۳۵۶

- برنده جایزه اول تحقیقات جشنواره خوارزمی ۱۳۶۶

- استاد نمونه دانشگاه تهران ۱۳۶۸

- داروساز برجسته و نمونه ۱۳۶۸

- برنده جایزه اول بهترین مقاله در کنگره شیمی دانشگاه شهید بهشتی ۱۳۶۹

- برنده جایزه استاد نمونه دانشگاه علوم پزشکی سال ۱۳۷۲

- شیمی دان برجسته سال ۱۳۷۴

- دریافت لوح تقدیر جمهوری اسلامی ایران برای تالیف کتاب کروماتوگرافی و طیف سنجی

- برنده جایزه اول کتاب سال ۷۴ برای کتاب کروماتوگرافی و طیف سنجی از وزارت ارشاد اسلامی و کتاب

- برگزیده معاونت پژوهشی وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی

- برنده جایزه اول جشنواره رازی سال ۱۳۷۶

- دریافت دکترای افتخاری علوم از دانشگاه کلمبو – سریلانکا سال ۱۹۹۸

- مشاور سازمان بهداشت جهانی در کنوانسیون منع استفاده از سلاحهای شیمیایی(۲۰۰۴-۱۹۹۸)

- برنده جایزه کتاب برگزیده سال ۱۳۷۷ دانشگاه تهران (شیمی دارویی کرول کواس)

- نشان درجه دوم پژوهش ۱۳۷۸

- برند جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران ۱۳۷۸ (جهت ترجمه کتاب شیمی دارویی کرول کواس)

- استاد نمونه سال ۱۳۸۱ از طرف انجمن متخصصین علوم دارویی ایران

- انتخاب به عنوان پیشکسوت شیمی دارویی (ازطرف وزارت بهداشت) ۱۳۸۴

- برنده جایزه اول جشنواره رازی ۱۳۸۴

- جایزه اول جشنواره رازی در علوم دارویی ۱۳۹۰

- جایزه علامه طباطبایی بنیاد ملی نخبگان (به عنوان استاد و محقق برجسته) سال ۱۳۹۰

او همچنین به پاس زحمات و تلاشهای علمی، در چهارمین دوره همایش چهره‌های ماندگار در سال ۱۳۸۳ به عنوان چهره ماندگار علم پزشکی انتخاب شد.

آثار

تألیف:

- کروماتوگرافی و طیف سنجی، انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۷۳.

- آنتی بیوتیک‌ها، انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۷۱.

- آسم، مرکز نشر دانشگاهی، ۱۳۸۲.

- مقدمه‌ای بر مکانیسم واکنشهای شیمی آلی، انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۵۴.

ترجمه:

- فراهمی داروها در مایعات زیستی، ۱۳۷۱.

- مبادی آنتی بیوتیک‌ها، انتشارات دانشگاه تهران ۱۳۶۳.

- شیمی دارویی کرول کواس، انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۷۷.

- شیمی هتروسیکل گیل کریس، انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۸۰.

عکس عباس شفیعی

بیوگرافی عباس شفیعی

بیوگرافی و عکس عباس شفیعی

بیوگرافی عباس شفیعی

عباس شفیعی معمار داروسازی نوین ایران

بیوگرافی عباس شفیعی

عکس عباس شفیعی چهره ماندگار

بیوگرافی عباس شفیعی

  • نمایش : ۸۴۱
  • سیّد محمّد جعاوله
    سیّد محمّد جعاوله آدرس سایت کاربر
    بیوگرافی جالبی بود
    بیوکده ..
    :)
    علیــ ـرضا
    علیــ ـرضا آدرس سایت کاربر
    چقدر وطن دوست
    چقدر باهوش
    بیوکده ..
    :)
    گرافیست ارشد
    گرافیست ارشد آدرس سایت کاربر
    به به :)
    بسیار عالی ...
    برتر شدن رو هم بهتون تبریک عرض می کنم :")
    بیوکده ..
    ممنون


    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    تجدید کد امنیتی
    بیوکده,بیوگرافی,زندگینامه ,biography ,بیوگرافی بازیگران ایرانی ,بیوگرافی بازیگران خارجی ,بیوگرافی مشاهیر ,زندگینامه بازیگران ,بیوگرافی کارگردانان ,بیوگرافی دانشمندان ,زندگینامه شهیدان ,زندگینامه نویسندگان ,زندگینامه نقاشان ,زندگینامه ورزشکاران ,سایت بیوگرافی ,مجله بیوگرافی ,بیوگرافی بازیگران ,بیوگرافی بازیگران مرد ,بیوگرافی بازیگران زن ,بیوگرافی شعرا ,بیوگرافی نویسندگان ,بیوگرافی ورزشکاران ,اخبار افراد مشهور ,زندگینامه ورزشکاران' ,زندگینامه مشاهیر ,Biography ,سایت بیوکده
    موضوعات
    نویسندگان
    پیوندهای روزانه