بیوکده

بیوکده بزرگترین وبلاگ بیوگرافی و معرفی هنرمندان و بازیگران ایرانی و خارجی - زندگی نامه افراد مشهور

بیوگرافی خاویر زانتی

  • بیوکده ..
  • چهارشنبه ۱۲ مهر ۹۶
  • ۱۰:۳۰

ورزشکاران ورزشکاران مرد خارجی

بیوگرافی خاویر زانتی

 

 

خاویر آدلمار زانتی (به انگلیسی: Javier Zanetti)‏ در حال حاضر مدافع و هافبک تیم اینتر میلان ایتالیا می‌باشد.

نام کامل : خاویر آدلمار زانتی

زادروز : ۱۰ اوت ۱۹۷۳

بوئنوس آیرس، آرژانتین

قد : ۱٫۷۸ متر (۵ پا ۱۰ اینچ)

پست : مدافع / مدافع میانی

باشگاه کنونی : اینتر میلان

شمارهٔ پیراهن : ۴

 

زندگی

وی در سال ۱۹۹۵ به این تیم ایتالیایی پیوست و از سال ۱۹۹۹ بازوبند کاپیتانی این تیم سرشناس را بر بازو می‌بندد. زانتی همچنین با ۱۴۵ بازی ملی رکورد دار بازی ملی در تاریخ کشور آرژانتین محسوب می‌شود و کاپیتان تاریخ آرژانتین به حساب می‌آید.

در اینتر به زانتی لقب تراکتور داده‌اند . این لقب به واسطه قدرت بدنی، جسارت و استقامت کاپیتان زانتی به وی داده شده است. پست تخصصی زانتی دفاع و هافبک راست است ولی بخاطر توانایی‌های بالای او مربیان در بسیاری از پست‌های گوناگون از او استفاده می‌کنند.

زانتی چندی پیش هشتصدمین بازی خود را با پیراهن اینتر انجام داد و رکورد تعداد بازی جوزپه برگومی را شکسته بود . وی بیشترین بازی را در تاریخ باشگاه اینتر انجام داده است. با توجه به آمادگی بالای زانتی احتمالاً رکوردی دست نیافتنی در باشگاه اینترمیلان از خود بجای خواهد گذاشت .

یکی از دلایل شهرت زانتی اقدامات خیر خواهانه این بازیکن و همسرش می‌باشد . خاویر و همسرش مسئولیت چندین مرکز نگهداری از کودکان بی سرپرست را بر عهده دارند. همچنین خاویر مدرسه فوتبال ویژه‌ای برای کودکان بی سرپرست در کشور آرژانتین دایر کرده است.

 

آغاز زندگی

خاویر آدلمار زانتی در روز ۱۰ آگوست سال ۱۹۷۳ در منطقه ساحلی شهر بوئنوس آیرس آرژانتین متولد شد. وی در دوران کودکی علاوه بر درس خواندن به پدر خود در بنایی کمک می‌کرد. با این وجود عشق به فوتبال زانتی را به سمت این ورزش کشاند و وی بازی را در تیم محلی منطقه خود آغاز کرد.

 

باشگاه‌های حرفه‌ای

اتکلتیکو تالرز

زانتی پس از جدا شدن از تیم جوانان شهر خود،به تیم اتلتیکو تالرز پیوست. تالرز اولین تیم حرفه‌ای خاویر جوان به حساب می‌آمد. زانتی تنها یک فصل در تیم تالرز توپ زد و در سال ۱۹۹۳ به تیم بانفیلد در لیگ سطح اول فوتبال آرژانتین پیوست.

 

بانفیلد

زانتی اولین بازی رسمی خود را با پیراهن بانفیلد ۱۲ سپتامبر سال ۱۹۹۳ و در بازی خانگی این تیم مقابل تیم مطرح ریورپلاته انجام داد. اولین گل زانتی هم در ۲۹ سپتامبر همان سال مقابل تیم نیوولز اولد بویز به ثمر رسید. بازی‌های درخشان خاویر در تیم بانفیلد خیلی زود او را به یک چهره مطرح در فوتبال آرژانتین تبدیل کرد و زانتی در سال ۱۹۹۴ برای اولین بار به تیم ملی آرژانتین دعوت شد. همان سال زانتی پیشنهادات جالبی از ریور پلاته و بوکاجونیورز دریافت کرد، ولی زانتی در سال ۱۹۹۵ و در اولین سال حضور ماسیمو موراتی در اینتر، به این تیم سرشناس کشور ایتالیا پیوست.

 

اینتر میلان

زانتی در روز ۲۷ آگوست سال ۱۹۹۵ در ورزشگاه جوزپه مه آتزای شهر میلان، برای اولین بار پیراهن اینتر را بر تن کرد. پیراهنی که پس از ۱۷ سال همچنان به آن وفادار مانده‌است. وی در این سالها انواع و اقسام جام های معتبر را همراه اینتر بدست آورده‌است که اکثر آنها را زانتی به عنوان کاپیتان بالای سر برده است. جام یوفا سال ۹۸ (زانتی در دیدار فینال گل دوم اینتر را با یک شوت زیبا از پشت محوطه جریه به ثمر رساند)، کوپا ایتالیا در سالهای ۲۰۰۵ ، ۲۰۰۶ و ۲۰۱۰؛ سوپر کاپ ایتالیا در سالهای ۲۰۰۵ ، ۲۰۰۶ ، ۲۰۰۸ و ۲۰۱۰؛ پنج قهرمانی لیگ ایتالیا در سالهای ۲۰۰۶ ، ۲۰۰۷ ، ۲۰۰۸ ، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰؛ لیگ قهرمانان اروپا در سال ۲۰۱۰ و جام باشگاههای جهان ۲۰۱۰ جامهایی بوده‌اند که زانتی همراه اینتر موفق به کسب آن شده‌است. زانتی آخرین پنالتی بازی در فینال سوپر کاپ ایتالیا در سال ۲۰۰۸ را وارد دروازه رم کرد که موجب پیروزی و قهرمانی اینتر در آن دیدار شد.

زانتی یکی از برترین بازیکنان تاریخ جهان به شمار می‌آید. کمتر بازیکنی در تاریخ جهان یافت می‌شود که همانند خاویر همیشه در اوج بوده و هیچ گاه یک بازی نا امید کننده انجام ندهد. پس از ۱۷ سال حضور در اینتر زانتی همچنان با طراوت و شاداب فوتبال بازی می‌کند و هیچ نشانی از خستگی در بازی وی یافت نمی‌شود. در بازی فینال جام قهرمانان ۲۰۱۰ مقابل بایرن زانتی هفتصدمین بازی خود را با پیراهن اینتر انجام داد . پیش از برگزاری بازی اینتر-بایرن لوح یابودی از طرف باشگاه اینتر به پاس قدردانی از زانتی به وی اهدا شد و در پایان دیدار نیز زانتی با کسب جام لیگ قهرمانان اروپا شبی به یاد ماندنی را سپری کرد.

زانتی با آنکه معمولاً در دفاع بازی می‌کرد، ولی آخرین اخراج وی از زمین مسابقه به ۹ سال قبل برمی‌گردد. زانتی مقابل تیم پارما در رقابت‌های کوپا ایتالیا، به علت اعتراض به تصمیم داور اولین و آخرین کارت قرمز دوران بازیگری خود را دریافت کرد. زانتی بخاطر پست و نوع بازی اش بسیار کم گل می‌زند و سال ۲۰۰۷ در بازی مقابل آسکولی توانست پس از ۴ سال گلزنی کند. همچنین وی در سال ۲۰۰۷ در آخرین دقیقه بازی با رم با یک شوت از راه دور دروازه این تیم را گشود و اینتر را از شکست در آن دیدار نجات داد. شکستی که اگر رقم می‌خورد شاید هرگز اینتر سومین اسکودتوی پیاپی را در کارنامه خود نمیدید.

قرارداد کاپیتان زانتی با اینتر تا سال ۲۰۱۲ اعتبار دارد. کاپیتان اعلام کرده می‌خواهد با پیراهن اینتر از دنیای بازیگری خداحافظی کند.

 

بازی‌های ملی

دانیل پاسارلا، اولین سرمربی تیم ملی آرژانتین بود که زانتی را به تیم ملی فرا خواند. زانتی اولین بار ۱۶ نوامبر سال ۱۹۹۴ در بازی مقابل شیلی پیراهن آرژانتین را بر تن کرد. پیراهنی که تا کنون بیش از ۱۴۰ بار آن را پوشیده است و کاپیتان تاریخ کشورش محسوب می‌شود. زانتی در دو جام جهانی ۱۹۹۸ و ۲۰۰۲ نیز به میدان رفته است ولی در جام جهانی ۲۰۰۶ و ۲۰۱۰ با تصمیم عجیب مربیان آرژانتین به تیم ملی دعوت نشد تا شانس حضور در ۴ جام جهانی پیاپی را از دست بدهد. وی در المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا نیز با تیم ملی کشورش شرکت داشت و به مدال نقره رسید.

حساس‌ترین گل زانتی با پیراهن آرژانتین به جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه و بازی حیثیتی آرژانتین-انگلستان‏‏‏ در مرحله‏ی یک هشتم نهایی برمی‌گردد. آرژانتین که با ۹ امتیاز و به عنوان تیم اول از گروه خود صعود کرده بود در مرحله‏ی یک هشتم باید به مصاف انگلیس می‏رفت. آرژانتین ۲-۱ از حریف خود عقب بود که زانتی پاس کوتاه ورون از روی ضربه آزاد را دریافت کرد و با چرخش ۱۸۰ درجه توپ را به گوشه دروازه انگلستان کوبید. بازی با نتیجه ۲-۲ خاتمه یافت و آرژانتین توانست در ضربات پنالتی با پیروزی بر انگلستان به مرحله بعد راه یابد. البته در مرحله‏ی بعد آرژانتین با شکست ۱-۲ مقابل هلند از دور رقابت‏ها حذف شد.

در جام جهانی ۲۰۰۲ کره-ژاپن هم، آرژانتین که قبل از شروع جام یکی از مدعیان اصلی کسب جام جهانی بود با نمایشی دور از انتظار با کسب یک پیروزی ، یک تساوی و یک شکست ، از صعود به دور بعد بازماند تا زانتی و آرژانتین دست خالی جام را ترک کنند.

زانتی پس از کوپاآمریکای ۲۰۱۱ آرژانتین، که با عدم موفقیت میزبان (آرژانتین) همراه بود از تیم ملی خداحافظی کرد.

 

زندگی شخصی

در سال ۱۹۹۲ خاویر زانتی و پائولا با یکدیگر ازدواج کردند. پائولا، دختر یک استاد دانشگاه در کشور آرژانتین بود و خود نیز در رشته عکاسی مشغول به کار است. سال ۲۰۰۵ اولین فرزند خاویر و پائولا به نام سل زانتی متولد شد تا با ورود دختر خاویر و پائولا زندگی این زوج سالم گرمتر شود.

 

افتخارات

اینتر میلان

    سری آ: ۰۶-۲۰۰۵؛ ۰۷-۲۰۰۶؛ ۰۸-۲۰۰۷؛ ۰۹-۲۰۰۸؛ ۱۰-۲۰۰۹

    جام یوفا: ۹۸-۱۹۹۷

    کوپا ایتالیا: ۰۵-۲۰۰۴؛ ۰۶-۲۰۰۵؛ ۱۰-۲۰۰۹؛ ۱۱-۲۰۱۰

    سوپر کاپ ایتالیا: ۲۰۰۵؛ ۲۰۰۶؛ ۲۰۰۸؛ ۲۰۱۰

    جام باشگاه‌های اروپا: ۱۰-۲۰۰۹

    جام باشگاه‌های جهان: ۲۰۱۰

 

تیم ملی

    مسابقات کشورهای آمریکا ۱۹۹۵: مدال طلا

    المپیک ۱۹۹۸ آتلانتا: مدال نقره

 

افتخارات شخصی

    فیفا ۱۰۰

 

 

 

  • نمایش : ۴۳۵
  • ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    تجدید کد امنیتی
    بیوکده,بیوگرافی,زندگینامه ,biography ,بیوگرافی بازیگران ایرانی ,بیوگرافی بازیگران خارجی ,بیوگرافی مشاهیر ,زندگینامه بازیگران ,بیوگرافی کارگردانان ,بیوگرافی دانشمندان ,زندگینامه شهیدان ,زندگینامه نویسندگان ,زندگینامه نقاشان ,زندگینامه ورزشکاران ,سایت بیوگرافی ,مجله بیوگرافی ,بیوگرافی بازیگران ,بیوگرافی بازیگران مرد ,بیوگرافی بازیگران زن ,بیوگرافی شعرا ,بیوگرافی نویسندگان ,بیوگرافی ورزشکاران ,اخبار افراد مشهور ,زندگینامه ورزشکاران' ,زندگینامه مشاهیر ,Biography ,سایت بیوکده
    موضوعات
    نویسندگان
    پیوندهای روزانه