بیوکده

بیوکده بزرگترین وبلاگ بیوگرافی و معرفی هنرمندان و بازیگران ایرانی و خارجی - زندگی نامه افراد مشهور

بیوگرافی محمود محمدی عراقی

  • بیوکده ..
  • سه شنبه ۸ اسفند ۹۶
  • ۱۲:۳۰

اقتصاد دانان و سیاستمداران اقتصاد دانان و سیاستمداران ایرانی

بیوگرافی محمود محمدی عراقی

محمود محمدی عراقی

محمود محمدی عراقی (متولد مهر ۱۳۳۱ در کنگاور در استان کرمانشاه)، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است. او مدتی رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مدتی نیز رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بود.

وی فرزند “شهید حاج آقا بهاء الدین عراقی” از شاگردان حضرات “آیت الله بروجردی” و امام خمینی(ره) است. محمود محمدی‌ عراقی با “شهید بهشتی” و “شهید قدوسی” ارتباط نزدیک داشت و علاوه بر علوم متداول در حوزه‌های علمیه، به صورت تخصصی در حوزه فلسفه و علوم قرآنی تحصیل و فرا گرفته است.

نمایندگی امام خمینی(ره) در سپاه پاسداران، نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران، عضویت در شورای نظارت بر صدا و سیما، عضویت شورای مجمع جهانی اهل بیت، ریاست سازمان تبلیغات اسلامی، ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی از جمله مهمترین مسئولیت های سیاسی و اجرایی وی بوده است.

خانواده

پدر محمود عراقی، “شهید آیت الله بهاء الدین عراقی”، در سال ۱۳۶۰ به دست منافقین به شهادت رسید. وی از شاگردان ممتاز حضرات آیات عظام “بروجردی”، “اراکی”، “محقق داماد” و امام خمینی (ره) بوده است.

بهاء الدین عراقی از فعالان سیاسی قبل و بعد از انقلاب بوده  و امامت جماعت مسجد اعتمادی کرمانشاه را بر عهده داشت. منافقین که حضور حاج آقا بهاءالدین عراقی را برای خود بسیار خطرناک می دیدند و بارها به خاطر فعالیت های موثر او را تهدید کرده بودند در حالی که انتخابات به دور دوم کشیده شده بود و ورود ایشان به مجلس شورای اسلامی قطعی به نظر می رسید نقشه ترور او را طراحی و اجرا کردند و طی عملیاتی تروریستی زمانی که از اقامه نماز مغرب و عشاء به منزل عزیمت می کرد در ۲۰ مرداد ماه ۱۳۶۰ توسط منافقین به شهادت رسید.

محمود عراقی داماد “آیت الله محمد تقی مصبح یزدی” می باشد.

مدارج تحصیلی

محمود عراقی، از شاگردان مدرسه علمیه “حقانی” که توسط “شهید دکتر بهشتی”، “شهید علی قدوسی” و “آیت الله مصباح یزدی” اداره می شد بود. وی، دوره عمومی دروس و رشته های تخصصی فلسفه و علوم قرآنی و همچنین دروس سطح حوزه را نزد آیات عظام “مشکینی”، “ابوالقاسم خزعلی”، “احمدی میانجی”، “جنتی”، “حرم پناهی” و “آدینه وند” فرا گرفت و سپس برای گذراندن سطوح عالی حوزه، دروس خارج و علوم روز محضر حضرات آیات “میلانی”، “علامه طباطبائی”، “جوادی آملی”، “میرزا علی آقا فلسفی”، “مصباح یزدی”، “حسن زاده آملی”، “حاج آقا مجتبی تهرانی” و “شهید بهشتی” و “شهید قدوسی”، “امینی نجف آبادی” و مقام معظم رهبری کسب فیض کرد.

شخصیت های تاثیرگذار در زندگی

حجت الاسلام محمود عراقی شخصیت های تأثیر گذار در زندگی خود را چنین معرفی می کند: «اگر بخواهم سه نفر را نام ببرم که بیشترین حق را از نظر آموزشی و تربیتی بر گردن ما دارند، اولین آن ها “شهید بهشتی” است، دوم “شهید قدوسی” و سوم “آیت الله مصباح” است. این افراد با همکاری هم مدرسه ای را در قم پایه گذاری کرده بودند که در آن زمان به مدرسه حقانی معروف بود. آیت الله مصباح از مدرسین این مدرسه بودند و ما هم شاگرد گریز پا و چموش این مدرسه بودیم….»

فعالیت های سیاسی پیش از پیروزی انقلاب

محمود عراقی، در برنامه تلویزیونی “شناسنامه” در ۲۵ بهمن ماه ۱۳۹۲، در خصوص فعالیت های سیاسی خود می گوید: «ما آن زمان فکر می کردیم مهم ترین و بهترین نوع مبارزه زنده کردن یاد امام است. آن روزها تمام توان رژیم پهلوی متمرکز بر این است که امام به فراموشی سپرده شود و ما هم از هر طریقی که می شد می خواستیم جلوی این فراموشی را بگیریم…»
وی در جریان فعالیت های مبارزاتی خود علیه رژیم ۲ بار دستگیر و زندانی شد؛ از جمله در جریان شهادت “آیت الله سعیدی” که پس از به شهادت رساندن وی شبانه در قبرستان وادی السلام قم او را دفن کردند و وقتی برخی شخصیت ها از جمله محمود عراقی از این موضوع اطلاع پیدا کردند، راهپیمایی و مجلس یادبودی برای او برگزار شد که در جریان همین راهپیمایی و مراسم ترحیم حجت الاسلام محمدی عراقی دستگیر شد و در سال ۱۳۵۴ که برای امر ازدواج به قم آمده بود هم دستگیر و تا زمان پیروزی انقلاب دوران محکومیت را سپری کرد.
با توجه به آنکه پدر محمد عراقی، “بهاء الدین عراقی” از شاگردان برجسته و ممتاز حضرت امام خمینی(ره) بود در خانواده وی نام “حاج آقا روح الله”  نامی آشنا و محبوب بود و از آغاز نهضت امام راحل محمود عراقی همزمان با دوران تحصیل حوزوی در ترویج اندیشه های امام و مبارزه با رژیم ستم شاهی نقش فعال داشت.
این مبارزات و ترویج افکار امام در اواخر دهه ۴۰ سبب شد چندین بار توسط ساواک دستگیر و زندانی شود تا اینکه سرانجام در سال ۱۳۵۴ به جرم اقدام علیه رژیم شاه به ۳ سال زندان محکوم شد و تا پیروزی انقلاب اسلامی بیش از ۳ سال در زندان کمیته ضد خرابکاری، “قصر”، “قزل حصار” و “اوین” هم بند مبارزانی همچون “شهید رجایی” بود. وی پس از آزادی از زندان، بلافاصله به منطقه غرب کشور و زادگاه خود برای کمک رسانی به مردم شتافت.

مسئولیت ها و سوابق اجرایی

مسئول دفتر سیاسی سپاه پاسداران
قائم مقام نماینده امام در سپاه پاسداران
نماینده امام در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
مسئول گروه جامعه شناسی دفتر همکاری حوزه و دانشگاه
عضویت در گروه مدیریت با همکاری دانشکدهٔ مدیریت دانشگاه تهران
همکاری در تاسیس دفتر همکاری حوزه و دانشگاه
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کل کشور
نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران
عضو شورای نمایندگان رهبری در دانشگاه های سراسر کشور
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال ۱۳۷۵
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
عضو شورای مجمع جهانی اهل البیت و مجمع التقریب  مذاهب اسلامی
عضو هیأت امنای سازمان حوزه ها و مدارس خارج از کشور
عضو هیأت امنای مرکز جهانی علوم اسلامی و جامعه الزهرا(س)
رئیس شورای سیاست گذاری گفتگوی ادیان و تمدن ها
رئیس کمیتهٔ بین المللی و عضو ستاد سال پیامبر اعظم(ص)
عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال ۱۳۹۰

آشنایی با شخصیت امام خمینی(ره)

محمود محمدی عراقی، در گفتگویی در برنامه تلویزیونی “شناسنامه” در بهمن ماه ۱۳۹۲، چگونگی آشنایی خود با امام خمینی(ره) را چنین بیان می کند: «وقتی به گذشته نگاه می‌کنم می‌بینم نسل ما ویژگی‌های خاصی داشت. برای ما سلسله ای از آرمان ها به وجود آمده بود که ما تجلی همه این آرمان ها و آرزوها را در وجود امام می دیدیم. از روزی که چشم باز کردم و خودم را شناختم، امام را دیدم. شاید گزاف نیست اگر بگویم ما قبل از اینکه خودمان را بشناسیم، امام را شناختیم.
پدر من از دهه ۳۰ شاگرد امام بودند. به طور طبیعی برای ما این توفیق حاصل شد که قبل از رسیدن به سن بلوغ پشت سر امام نماز بخوانیم. از طرفی ما در محله ای زندگی می کردیم که نزدیک منزل امام بود. شخصیت امام واقعاً استثنایی بود و فکر نمی کنم هیچ کس نمی توانست امام را ببینند اما تحت تاثیر نفوذ شخصیت معنوی و سیاسی امام قرار نگیرد. ما در چنین فضایی رشد و زندگی کردیم، سال ششم ابتدایی بودم که امام حرکت خود را در سال ۱۳۴۲ آغاز کردند و ما هم مشتاقانه فعالیت های امام را پیگیری می کردیم…»

دوران دفاع مقدس

حجت الاسلام عراقی با شروع جنگ تحمیلی عهده دار مسئولیت های مهمی در سپاه به فرمان امام خمینی(ره) شدند.
مسئول دفتر سیاسی سپاه پاسداران، قائم مقام نماینده امام در سپاه پاسداران و نماینده امام در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از جمله این مسئولیت ها بوده است. پس از شهادت شهید محلاتی در سال ۱۳۶۴ و در عملیات “والفجر ۸″، وی، به عنوان قائم مقام نماینده حضرت امام در سپاه به فعالیت مشغول شد و تا پایان جنگ این مسئولیت ها را بر عهده داشت.
وی در خصوص فعالیت ها و مسئولیت های خود در دوران دفاع مقدس در گفتگو با برنامه تلویزیونی” شناسنامه” در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب در سال ۱۳۹۲، چنین می گوید: «واقعیت این است که وقتی جنگ شد و به ما گفتند رزمندگان اسلام در جنگ به کار و خدمت شما نیاز دارند…
“آیت الله طاهری خرم آبادی” که نماینده امام در سپاه بود من را برای حضور در سپاه دعوت کرد. بعد که ایشان به عنوان نماینده امام در پاکستان منصوب شد و شهید محلاتی نماینده امام در سپاه شد، با ایشان همکاری داشتم. زمانی که “آیت الله طاهری خرم آبادی” به پاکستان رفت، من قائم مقام ایشان بودم. من شنیدم که حضرت امام به مرحوم “شهید محلاتی” وظیفه نمایندگی در سپاه را محول کردند. وقتی متوجه این موضوع شدم با ایشان (شهید محلاتی) تماس گرفتم و گفتم محمدی هستم، قائم مقام سابق امام در سپاه، ایشان گفت بگو قائم مقام ثابت… ایشان لطف داشتند و این تکلیف بر دوش ما گذاشته شد که تا یکی- دو سال بعد از پایان جنگ در سپاه ماندگار شدیم…»

دیدگاه عراقی در به عهده نگرفتن مسئولیت های سیاسی

محمود عراقی در گفتگو با برنامه تلویزیونی “شناسنامه” به اهمیت توجه به وظابف حوزوی توسط روحانیت اشاره کرده و از دلایل خود برای بر عهده نگرفتن مسئولیت های سیاسی چنین می گوید: «بنده از اینکه سمت و مسئولت و پستی را قبول کنم خیلی پرهیز داشتم. دلیلش هم دو چیز بود. اول اینکه برداشتم از دیدگاه امام این بود که روحانیون نباید پست و مسئولیت اجرایی بپذیرند. فکر می کنم این دیدگاه امام درست بود. ایشان فرمودند کار اصلی روحانیون این است که امور طلبگی، فرهنگی و… خود را انجام دهند و بر مسائل حکومتی و اجتماعی و سیاسی به عنوان ناظر عمل کنند. از طرف دیگر خودم فکر می کردم اگر ما در حوزه باشیم و کار علمی و فرهنگی انجام دهیم بهتر است.
“شهید بهشتی” هم چنین دیدگاهی داشتند اما بر اساس تکلیفی که امام برعهده ایشان گذاشتند وارد قوه قضاییه شدند. ایشان دو- سه بار به قم آمدند و هر بار از من خواستند در قوه قضاییه مشغول کار شوند اما من بر اساس دیدگاهی که داشتم از ایشان عذرخواهی کردم. واقعیت این است که وقتی جنگ شد و به ما گفتند رزمندگان اسلام در جنگ به کار و خدمت شما نیاز دارند، من دیگر نتوانستم در حوزه بمانم. به خاطر انجام وظیفه طلبگی به سپاه رفتم و هیچ وقت به صورت رسمی عضو هیچ دستگاهی، ازجمله سپاه نشدم…
دلیل این موضوع این بود که ما خودمان را فردی مناسب برای کارهای نظامی نمی دانستیم و جایگاه خودمان را به عنوان یک روحانی تعریف کرده بودیم. ضرورت جنگ ما را به یک سازمان و تشکیلات دارای ساختار مشخص نظامی کشانده بود. بنابراین همیشه به دنبال این بودیم که اگر این مسولیت از دوش ما برداشته شود به حوزه بازگردیم و فعالیت های طلبگی را پیگیری کنیم. استعفای من دلیل خاصی نداشت، هرچند برداشت های مختلفی از آن انجام می شد…»

تاکید محمود عراقی بر اهمیت شناساندن شخصیت امام خمینی(ره ) به نسل ها

حجت‌الاسلام محمود محمدی عراقی، طی گفت‌وگویی منتشر شده در “فارس”در ۱۶ بهمن ماه ۱۳۹۲، به بیان اهمیت شناساندن شخصیت امام خمینی(ره) توسط اهل قلم و رسانه ها پرداخت و گفت: «…من دقیقاً به خاطر دارم در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ در کلاس ششم ابتدایی بودم که امام خمینی(ره) پس از سخنرانی در مدرسه اعظم فیضیه دستگیر شده بودند که مدرسه ما آن روز تعطیل شده بود و تمام بچه‌ها به خیابان‌ها ریخته بودند و من کودکان دبستانی را دیدم که کیف خود را بر سر گرفته بودند و این شعار را فریاد می‌زدند که “از خون خود گذشتیم با خون خود نوشتیم یا مرگ یا خمینی” که من نمی‌دانم این شعار چه زمانی ساخته شد اما برایم جالب توجه بود که من به واسطه پدرم که شاگرد امام بودند آشنایی با امام داشتم اما این کودکان دبستانی نیز عشق به امام داشتند و امام خمینی ویژگی‌های ممتازی داشتند.

برخی از کسانی که قلم و هنر داشته‌اند نه تنها به معرفی مهمترین انقلاب قرن نپرداخته‌اند بلکه بدتر از آن به تحریف و تصویرسازی غلط نیز روی آورده‌اند.
من از یاران امام و کسانی که ایشان را دیده‌اند تعجب می‌کنم چرا که ما نباید در مقابل این تحریف‌ها سکوت کنیم، برخی می‌گویند ما می‌خواستیم در آن دوره خونریزی نشود و حتی قبول کرده بودیم بختیار استعفا دهد و امام هم بپذیرد اما امام زیر قولش زد، لذا از این موارد تحریف بسیار است و باید مراقب باشیم. نباید درباره تصویرسازی از امام و انقلاب اغراق صورت گیرد اما باید یک تصویری واقعی و حقیقی ترسیم شود…»

نگاه حجت الاسلام عراقی به ولایت فقیه و مقام معظم رهبری

حجت الاسلام محمود عراقی، در خصوص اهمیت ولایت فقیه طی گفتگویی در برنامه شناسنامه در ۲۵ بهمن ماه ۱۳۹۲، اظهار داشت: «چیزی که بعد از صد سال مبارزه و خون دادن ملت ایران ما را به پیروزی رساند چیزی جز ولایت فقیه نبود. قدرناشناسی از این نعمت بزرگ الهی کفران نعمت نیست؟ من با تمام کسانی که جزو جریان های فکری و سیاسی کشور هستند ارتباط داشته ام. هیچ کدام از آن ها بدیلی برای مقام معظم رهبری سراغ ندارند و به صراحت به این موضوع اشاره می کنند. حتی جریان های منتقد هم می گویند که در این شرایط هیچ جایگزینی برای رهبری نظام وجود ندارد. وقتی اینطور است ما باید به عنوان قدرشناسی این نعمت بزرگ الهی، دست به دست هم دهیم تا در این شرایط بتوانیم این الگو را به دنیا معرفی کنیم…»

فعالیت های آموزشی

حجت الاسلام محمود محمدی عراقی به تدریس علوم قرآنی در دوره های عالی و تحصیلات تکمیلی در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران پرداخته است.

تألیفات و فعالیت های علمی

تدوین رساله حقوقی تحت عنوان ” آیا مقدمه جرم و شروع در جرم، جرم است؟”
همکاری در تالیف کتاب “قرآن شناسی”
همکاری در تالیف کتاب “مبانی جامعه شناسی اسلامی”

مقالات

ارائه مقاله تحت عنوان “حقیقت اسلام و نقش آن در جامعه کنونی” در کنفرانس بین المللی اندیشه اسلامی در کشور اردن
ارائه مقاله “همگرایی اقتصادی و تجربه های جهانی شدن در جهان اسلام در همایش بین المللی “جهانی شدن و همکاری های اقتصادی کشورهای اسلامی” در تهران
ارائه مقاله در مراسم افتتاحیه نمایشگاه “هفت هزار سال هنر ایران” در کرواسی
ارائه مقاله “جایگاه زن در جمهوری اسلامی ایران” در نشست “زن مسلمان و چالش های معاصر” در کشور سوریه
ارائه ده ها مقاله دیگر به همایش های علمی و تخصصی داخلی و بین المللی.

عکس محمود محمدی عراقی

محمود محمدی عراقی

بیوگرافی و عکس محمود محمدی عراقی

محمود محمدی عراقی

زندگینامه محمود محمدی عراقی

محمود محمدی عراقی

  • نمایش : ۷۳۷
  • ..جهان ..
    ..جهان .. آدرس سایت کاربر
    ممنون از زحماتتان
    بیوکده ..
    :)

    ممنونم از حضورتان
    علیـ  ــر ضــا
    علیـ ــر ضــا آدرس سایت کاربر
    مفید ❤
    بیوکده ..
    بعله :)
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    تجدید کد امنیتی
    بیوکده,بیوگرافی,زندگینامه ,biography ,بیوگرافی بازیگران ایرانی ,بیوگرافی بازیگران خارجی ,بیوگرافی مشاهیر ,زندگینامه بازیگران ,بیوگرافی کارگردانان ,بیوگرافی دانشمندان ,زندگینامه شهیدان ,زندگینامه نویسندگان ,زندگینامه نقاشان ,زندگینامه ورزشکاران ,سایت بیوگرافی ,مجله بیوگرافی ,بیوگرافی بازیگران ,بیوگرافی بازیگران مرد ,بیوگرافی بازیگران زن ,بیوگرافی شعرا ,بیوگرافی نویسندگان ,بیوگرافی ورزشکاران ,اخبار افراد مشهور ,زندگینامه ورزشکاران' ,زندگینامه مشاهیر ,Biography ,سایت بیوکده
    موضوعات
    نویسندگان
    پیوندهای روزانه