بیوکده

بیوکده بزرگترین وبلاگ بیوگرافی و معرفی هنرمندان و بازیگران ایرانی و خارجی - زندگی نامه افراد مشهور

بیوگرافی صادق لاریجانی آملی

  • بیوکده ..
  • جمعه ۲۰ بهمن ۹۶
  • ۱۲:۳۰

اقتصاد دانان و سیاستمداران اقتصاد دانان و سیاستمداران ایرانی

بیوگرافی صادق لاریجانی آملی

 

 صادق‌ لاریجانی آملی, صادق لاریجانی, بیوگرافی صادق لاریجانی, زندگینامه صادق لاریجانی, عکسهای صادق لاریجانی, سن صادق لاریجانی, همسر صادق لاریجانی, فرزندان صادق لاریجانی, تحصیلات صادق لاریجانی, آثار صادق لاریجانی, فعالیت های صادق لاریجانی, دستگاه قضا, واکنش صادق لاریجانی, sadegh larijani, زندگی شخصی صادق لاریجانی

 

حجت ‌الاسلام‌ والمسلمین‌ صادق‌ لاریجانی آملی در سال‌ 1339 در نجف‌ اشرف‌ در خانواده‌ای اهل‌ علم‌ دیده‌ به‌ جهان‌ گشود.

پدرش‌ آیت الله‌ العظمی میرزا هاشم‌ آملی (ره‌) از بزرگان‌ حوزه‌ علمیه‌ نجف‌ و قم‌ بود که‌ در طی سالیان‌ دراز شاگردان‌ فراوانی پرورانده‌ است‌.

مادرش‌ نیز فرزند آیت ‌الله‌ العظمی سید محسن‌ اشرفی (ره‌) از بزرگان‌ بهشهر (اشرف‌) بود که‌ در آن‌ شهر سمت‌ مرجعیت‌ داشت‌.

مرحوم‌ میرزا هاشم‌ آملی یک سال‌ و اندی پس‌ از تولد فرزندش‌ به‌ شهر قم‌ مهاجرت‌ کرد.

    

تحصیلات

صادق لاریجانی تحصیلات‌ جدید را از دبستان‌ در سال‌ 1345 آغاز و در سال‌ 1356 به‌ پایان‌ رساند. او در دوره ‌ دبیرستان‌ با علاقه ‌ بسیار به‌ کتب‌ ریاضی روی آورد و بسیاری از آنها را با مطالعه‌ فرا گرفت‌. وی در سالهای تحصیل‌ خود در اکثر مواقع‌ حائز رتبه‌ اول‌ بود و هنگام‌ وارد شدن‌ به‌ سال‌ چهارم‌ دبیرستان‌ با فراهم‌ آمدن‌ بورس‌ تحصیلی از دانشگاه‌ صنعتی شریف‌ عازم‌ تحصیل‌ در یکی از کشورهای غربی بود که‌ ناگهان‌ زندگی‏اش‌ دگرگون‌ شد و با تشویق‌ پدر به‌ دروس‌ دینی رو آورد.

او در سال‌ 1356 به‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ وارد شد و بیشتر دروس‌ مقدمات‌ و سطح‌ را در فرصتی اندک و در نزد استادان‌ برجسته‌ که‌ گاه‌ از نزدیکان‌ وی نیز بودند، به‌ پایان‌ رسانید. سپس‌ در درس‌ خارج‌ بزرگان‌ قم‌، از جمله‌ والد خود، حاضر شد و سالها از محضر آنان‌ بهره‌های بسیار برد. در این‌ مدت‌ از تحصیل‌ علوم‌ عقلی و تفسیر نیز بازنماند.

    

استادان‌ و دوستان

صادق‌ لاریجانی در سالهای تحصیل‌، از محضر استادان‌ بسیاری بهره‌ برد. از جمله‌ رسائل‌ و مکاسب‌ که نزد اساتید برجسته‌ای همچون‌ آقایان‌ صلواتی، سید کاظم‌ حائری، سید مهدی نبوی و کرباسی فرا گرفت‌ که‌ عمده این‌ درسها به‌ شکل‌ خصوصی بود. وی با به‌ پایان‌ بردن‌ دروس‌ سطح‌، به‌ درس‌ خارج‌ والد خود آیت‏الله‌ العظمی میرزا هاشم‌ آملی(ره‌) و نیز آیت‏الله‌ العظمی شیخ‌ حسین‌ وحید خراسانی رفت‌ و سالها از محضر آنان‌ بهره‌ برد. او در بخش‌ علوم‌ عقلی نیز در درس‌ اسفار آیت الله‌ جوادی آملی و آیت الله‌ حسن‌ زاده‌ آملی حاضر شد.

    

فعالیتهای علمی و فرهنگی

صادق‌ لاریجانی در عرصه‌ فرهنگی خدمات‌ شایانی را به‌ انجام‌ رسانده‌ است‌. او از سال‌های نخستین‌ انقلاب‌ به‌ مقوله‌ تهاجم‌ فرهنگی و شناخت‌ آن‌ اهتمام‌ ویژه‌ای داشته‌ و در این‌ زمینه‌ فعالیت‌های گسترده‌ای را به‌ انجام‌ رسانده‌ است‌. او بسیاری از کتب‌ دوره‌ سطح‌ را تدریس‌ کرده‌ است‌ و از سال‌ 1368 تاکنون‌ به‌ تدریس‌ خارج‌ فقه‌ و اصول‌ اشتغال‌ دارد. علاوه‌ بر آن‌ سال‌ها به‌ تدریس‌ در دانشگاه‌ تربیت‌ مدرس‌ قم‌ و دانشگاه‌ رضوی مشهد در سطح‌ کارشناسی ارشد و دکترا مشغول است. تدریس‌ او در دانشگاه‌ در رشته‌های کلام‌ جدید، فلسفه‌ تطبیقی‌، فلسفه‌ اخلاق‌ و فلسفه‌ غرب‌ است‌.

 

آثار

فلسفه‌ اخلاق‌ در قرن‌ حاضر نوشته‌ وارنک (ترجمه‌) انسان‌ از آغاز تا انجام‌، نوشته‌ علامه‌ طباطبایی (ترجمه‌) سرمایه‌ ایمان‌، نوشته‌ ملاعبدالرزاق‌ لاهیجی (تصحیح) معرفت‌ دینی، نقد نظریت ‌ قبض‌ و بسط‌ تئوریک شریعت‌ قبض‌ و بسط‌ در قبض‌ و بسطی دیگر واجب‌ مشروط‌ فلسفه ‌ تحلیلی، دلالت‌ و ضرورت‌ آموزگار جاوید (مجموعه مقالات‌ در بزرگداشت‌ مرحوم‌ آیت‌الله‌ العظمی میرزا هاشم‌ آملی)

 

آثار در مرحله تدوین

مکتوباتی در حسن‌ و قبح‌ عقلی و قاعده‌ ملازمه‌ دین‌ و اخلاق‌ (ترجمه‌) فلسفه‌ تحلیلی، تئوریهای معناداری فلسفه‌ تحلیلی، فعل‌ گفتاری‌ زبان‌ دین براهین‌ اثبات‌ واجب‌، برهان‌ وجودی‌ قلمرو دین‌ مبانی کلامی ـ فلسفی حکومت‌ دینی فلسفه‌ اخلاق

علاوه بر کتاب‌های فوق مقالات‌ متعددی در کنگره‌ها و نشریاتی چون‌ نقد و نظر، کیهان‌ فرهنگی و صبح‌ و … منتشر شده‌ است‌. او بیشتر دروس‌ فقه‌ و اصول‌ را تقریر کرده‌ است‌ و رساله‌ای مبسوط‌ در صلاه ‌ مسافر در قالب‌ شرح‌ عروه ‌الوثقی نگاشته‌ است‌. آیت‏الله صادق‌ لاریجانی از اعضای جامعه‌ مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ و از اعضای مجلس‌ خبرگان‌ رهبری دوره ‌ سوم‌ از استان‌ مازندران‌ است.‌ وی همچنین‌ با حکم‌ مقام‌ معظم‌ رهبری در ۲۵ خردادماه ۱۳۸۰، به‌ عنوان‌ یکی از فقهای شورای نگهبان‌ قانون‌ اساسی، منصوب‌ شده‌اند. عضویت‌ در هیأت‌ امنای دانشگاه‌ قم‌، هیأت‌ امنای دانشنامه ‌جهان‌ اسلام‌ و ریاست‌ هیأت‌ امنای مؤسسه‌ تحقیقات‌ کامپیوتری علوم‌ اسلامی، از دیگر فعالیت‌های وی به‌ شمار می‏رود.

    

منشأ حوادث سال ۸۸ از نگاه رئیس قضا

جلسه مسئولان عالی قضایی در ۱۹ شهریورماه ۱۳۸۸، به ریاست آیت‌الله صادق لاریجانی در حالی برگزار شد که رئیس قوه قضائیه در این جلسه از تمام مسئولان قضایی خواست به طور جدی قانون مداری را سرلوحه عمل و مسئولیت خود قرار دهند.

 

قانون گریزی منشأ حوادث پس از انتخابات ۱۳۸۸

آیت‏الله صادق لاریجانی در این جلسه اظهار داشت: «متأسفانه قانون گریزی و قانون شکنی قبح خود را از دست داده است و دیدیم که در حوادث بعد از انتخابات قانون گریزی چگونه منشأ این حوادث و موجب بروز تخلفات و هزینه‌های بسیار برای نظام اسلامی شد.» وی با اشاره به اینکه همه باید به قانون عمل کنیم چرا که حیات نظام اجتماعی ما وابسته به اجرای قانون است، افزود: «متأسفانه در جریان حوادث بعد از انتخابات با ادعای واهی تقلب در انتخابات عده‌ای تلاش کردند از مدار قانون بگریزند که البته در مقام برخورد با آشوب‌ها نیز بعضاً تخلفاتی روی داد و بعضی تخلفات در بازداشتگاه‌ها به حیثیت نظام لطمه وارد کرد که این موارد با دقت و جدیت در دستگاه قضایی در حال رسیدگی می‌باشد».

 

دستگاه قضا در برابر قانون شکنی ساکت نمی ماند.

آیت‌الله صادق لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی در ۲۵ شهریورماه ۱۳۸۸، در حمایت از سخنان حکیمانه رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نماز جمعه و با تأکید بر قاطعیت دستگاه قضایی در مقابله با هرگونه قانون شکنی در نظام جمهوری اسلامی ایران گفت: «تمام کسانی که در اغتشاشات [پس از انتخابات] به سمت قانون شکنی و زیر سؤال بردن اصل نظام رفتند در هر جایگاهی که هستند بدانند دستگاه قضایی ساکت نمی‌ماند و حسب مقررات نسبت به آنان تصمیم گیری خواهد کرد. متأسفانه بعد از انتخابات کسانی از طریق غیرقانونی می‌خواستند به خواسته‌های خود برسند، همان افراد که با کشاندن مردم به خیابان‌ها و اغتشاش و انجام امور غیرقانونی قصد رسیدن به اهداف خود را داشتند اکنون طلبکار هم شده‌اند و نظام جمهوری اسلامی را که در ازای اقدامات غیرقانونی این عده دچار هزینه شده است بدهکار جلوه می‌دهند. [ما] معتقدیم در مسیر مقابله با این فتنه و کارهای غیرقانونی افراط و تفریط‌هایی نیز صورت گرفته است اما همگان بدانند که بنای نظام برخورد با تخلف است».

   

تأکید لاریجانی بر لزوم برخورد با سران فتنه

آیت الله لاریجانی در همایش دادستان‌های سراسر کشور در ۲۶ آذرماه ۱۳۸۸، گفت: «عدالت و دفع ظلم و همچنین احقاق حقوق وظیفه اصلی دستگاه قضایی است. البته غیر از اینکه عقل ما را رهنمون می‌کند در این معنا که دفع ظلم و احقاق حق واجب است قوانین نیز این مطلب را در مورد دستگاه قضایی بیان کردند».

 

دستگاه قضایی با مظالمی که به نظام رفته برخورد می‏کند.

رئیس قوه قضائیه در ادامه با اشاره به حوادث پس از انتخابات تأکید کرد: «در فتنه کسانی به نظام ظلم کرده و ضربات جبران ناپذیری را به نظام وارد کردند البته نظام ما دارای ریشه و قدرتی است که از این ضربات لطمه حیاتی نمی‌بیند اما بالأخره آن‌ها تأثیر گذاشتند. کشورهای غربی این اقدامات را بهانه‌ای برای تجاوز به حقوق این کشور برای اینکه امیال خود را نسبت به نظام اسلامی ابراز و اعمال کنند، قرار دادند. این مظالمی که به نظام رفته آیا بر عهده دستگاه قضایی نیست که برخورد کند؟ کسانی که دختر فراری را شهید اعلام کردند، کسانی که برای وی مجلس ترحیم به پا کرده و دیگران را به شرکت در این مراسم دعوت می‌کردند. همین سران فتنه این اقدامات را انجام دادند».

 

دستگاه قضایی به اندازه کافی از سران فتنه پرونده دارد.

آیت‌الله لاریجانی خاطر نشان کرد: «به سران فتنه می‌گویم که دستگاه قضایی به اندازه کافی از شما پرونده دارد و اگر نظام با شما ملاطفت و مماشات می‌کند این را حمل بر ندانستن و نفهمیدن نکنید. از این رو رسیدگی به این مسائل بر عهده دستگاه قضایی بود و جزو حقوق عمومی محسوب می‌شود. حکومتی که بر خواسته از رأی مردم است این طور نیست که اگر شما به حقوق مردم تجاوز کردید دستگاه قضایی ساکت بماند».

 

کاری که شما می‌کنید کار منافقین اوایل انقلاب است.

رئیس قوه قضایی خاطر نشان کرد: «دانشجویان را تحریک می‌کنند که اگر ۱۶ آذر نشد ۱۷ آذر و اگر ۱۷ آذر نشد، ۱۸ آذر؛ این چه نحوه برخورد با نظام است. ما این کارها را واقعاً خلاف امنیت کشور می‌دانیم و در واقع این موارد یکی از جرائم مسلم است. کاری که شما می‌کنید کار منافقان اوایل انقلاب است بنده کاری به مقاصد اشخاص فعلاً ندارم ولی همین کار را در اوایل انقلاب منافقان انجام می‌دادند و دانشجویان را به خیابان‌ها می‌ریختند؛ البته قشر دانشگاهی ما امروز آگاه بود و دل‌ آن‌ها برای نظام و انقلاب می‌‌سوزد.» وی خاطر گفت: «به دوستان می‌گویم که در مقام قضا سیاسی کاری نکنند چرا که این دنیای دنی ارزش فروش عزت را ندارد».

 

اگر می‏توانستند نظام ولایت فقیه را هم عوض می‏کردند.

آیت‌الله لاریجانی گفت: «ما نمی‌توانیم ببینیم که در روزگار ما کسی اخلال در امنیت کند و سپس بگویم که تظاهراتی و شعاری است، تظاهراتی که این‌ها کرده و مردم را به خیابان‌ها می‌آوردند اگر می‌توانستند نظام ولایت فقیه را هم عوض کنند، می‌کردند و در این نباید تردید داشته باشید. [حتی] برخی از خودسران فتنه هم جلوتر رفته و شعارهای اصیل انقلاب را هم عوض کردند به طوری که جمهوری اسلامی به جمهوری ایرانی تبدیل شده است».

 

سران فتنه می‏دانستند که ادعای تقلب، دروغی بزرگ است.

آیت‌الله آملی لاریجانی در همایش سراسری دادستان‌‌های عمومی و انقلاب سراسر کشور در ۱۱ اسفندماه ۱۳۸۹، با اشاره به فتنه سال ۸۸ و حوادث پس از انتخابات گفت: «در آن زمان دیدیم که سران فتنه به چه وضعی ادعای تقلب را عنوان کردند در صورتی که ادعای تقلب دروغی بزرگ بود.‌ در زمانی که ما در شورای نگهبان بودیم به نمایندگان آن‌ها گفتیم که بیایند و ۱۰ تا ۱۵ درصد صندوق‌ها را بازشماری کنند به صورت تصادفی تا اگر متوجه تفاوت شدند ما حاضریم کل صندوق‌ها را شمارش کنند درحالی‌که آن‌ها از آنجا که می‌دانستند ادعایشان ادعای کذبی است نیامدند و مدعی شدند، ما می‌دانیم با شمارش صندوق‌ها نتیجه به نفع ما عوض نخواهد شد بلکه ما مشکلمان از مبادی است».

 

واکنش لاریجانی به حوادث عاشورای ۸۸

آیت‌الله آملی لاریجانی در ۲۲ آذرماه ۱۳۸۹، در جلسه مسئولان عالی قضایی درباره فتنه سال ۸۸ و ماجرای عاشورای تهران در سال ۸۸؛ گفت: «در جریان فتنه بعد از انتخابات دیدیم که افرادی با سابقه و گذشته همراهی امام و انقلاب، در دام فتنه افتادند و با همه فرصت و مجالی که به آن‌ها داده شد اما باز هم در اشتباه خود باقی ماندند و هر روز بیانیه دادند …» وی با تأکید بر اینکه فرق است بین کسانی که اشتباه خود را جبران می‌کنند با کسانی که در اشتباه و عناد خود غوطه‌ور می‌شوند، گفت: «در جریان فتنه بعد از انتخابات دیدیم که کسانی گاه شبیه بنی‌‌امیه عمل کردند و قرآن بر سر نیزه کردند و در روز عاشورا با شعار یا حسین بر تنها حکومت شیعی جهان شوریدند و از ولی زمانه سر پیچیدند و جریان منافقانه‌ای راه انداختند؛ حال بیانیه می‌دهند که در عاشورا مظلوم واقع شده‌اند. اگر کسانی مدعی هستند که در روز عاشورا یا حسین یا حسین می‌گفتند باید از آنان پرسید این یاحسین آنان در مسیر حق بوده یا در مسیر باطل و قطعاً می‌دانند که امویان نیز در جنگ صفین قرآن را بر سر نیزه کردند؛ اما اصحاب واقعی با بصیرت کامل در صحنه در کنار ولی زمان باقی ‌ماندند و خطا نکردند، درحالی‌که آنان نیز می‌توانستند فریب قرآن‌های بر سر نیزه را بخورند و بدون بصیرت و شناخت، از مسیر حق و حقیقت خارج شوند».

 

واکنش لاریجانی به حوادث ۲۵ بهمن ۸۸

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه در همایش قضات دادگستری کل استان تهران در ۲۸ بهمن‌ماه ۱۳۸۹، گفت: «خیانت سران فتنه به انقلاب و ملت بر کسی پوشیده نیست و این گروه از خوارج باید بدانند نظام اسلامی در عین رأفت هیچگاه ضربه به انقلاب و آرمان‌های آن را تحمل نخواهد کرد».

 

آیا آشکار شدن حامیان این حرکت، کافی نیست برای روشن شدن ماهیت آن؟

ایشان در واکنش به حوادث ۲۵ بهمن‌ماه ۱۳۸۸ اشاره کرد و گفت: «سران فتنه بعد از انتخابات ۸۸ گویا نمی‌بینند که حامیان حرکت ۲۵ بهمن چه کسانی هستند. تمام دستگاه‌های اطلاعاتی و تبلیغاتی کشورهای غربی و منافقان و سلطنت ‌طلبان این حرکت را تحریک می‌کردند تا در یک راهپیمایی با حرکت عظیم مردم در ۲۲ بهمن مقابله کنند. باید پرسید آیا نمی‌توان فهمید که پشت سر این قضایا چه کسانی هستند؟ تبلیغات عده‌ای از فراری‌ها و همچنین حرف‌های اوباما و کلینتون آیا کافی نیست برای آنکه ماهیت این حرکت‌ها مشخص شود؟» وی با اشاره به این مطلب که سران فتنه بدانند که اجازه نخواهیم داد با اطلاعیه ‌پراکنی‌های شوم خود میان ملت احساس ترس، یأس و ناامیدی کنند، گفت: «مردم ما بیدارند و می‌دانند که آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها و صهیونیست‏ها حمایتشان به چه معنایی است».

 

اجازه نخواهیم داد، جریان فتنه خودشان را در رسانه‌های غربی قهرمان نشان دهند.

لاریجانی با اشاره به این مطلب که قوه قضاییه مسلماً فتنه‌گران را تحت تعقیب قرار می‌دهد، افزود: «در عین رسیدگی به وضعیت آن‌ها اجازه نخواهیم داد، جریان فتنه با همه جنایاتشان خودشان را در رسانه‌های غربی قهرمان نشان دهند.» وی خطاب به مردم، روحانیون و نمایندگان مجلس گفت: «ضمن تشکر از شما جهت محکوم کردن این حرکات از شما می‌خواهم اجازه دهید قوه قضائیه در چارچوب قانون و مدنظر قرار دادن مصالح نظام به این مسائل رسیدگی کند و مطمئن باشید کوتاهی نمی‌کنیم. ما اجازه نمی‌دهیم این افراد با اطلاعیه پراکنی از رأفت اسلامی سوءاستفاده کنند و امیدواریم مردم شریف ما هم صبر و تحمل خود را توأم با هوشیاری حضور در صحنه داشته باشند».

 

رؤسای استکبار مردم را به خیابان‏ها کشاندند.

رئیس دستگاه قضا در همایش سراسری دادستان‌‌های عمومی و انقلاب سراسر کشور در ۱۱ اسفندماه ۱۳۸۹ نیز گفت: «باید دید این کسانی که مردم را به خیابان‌ها کشاندند چه کسانی بودند، این‌ها افرادی جز ضد انقلاب نبودند. دیدیم که تمام ضدانقلاب بسیج شده بود تا به همراه رؤسای استکبار مردم را به خیابان‌ها کشانده و علیه نظام تبلیغ کنند».

 

هشدار لاریجانی در مورد بازگشت فتنه‏گران

آیت‌الله‌ ‌آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی در ۲ مردادماه ۱۳۹۲، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره ضرورت انتخاب مسیر و جهت درست در زندگی شخصی، اجتماعی و سیاسی و تأکید بر خسارت عظیمی که در نتیجه گام برداشتن در مسیرهای اشتباه، برای افراد و کشور به جای می‌ماند، حضرت امام (ره) را الگو و شاخص مسیر و جهت انقلاب اسلامی توصیف کرد و گفت: «حضرت امام (ره) انقلاب اسلامی را با ترجمانی قرآنی و مبتنی بر سنت الهی بنیان گذاشتند و معتقد به دخالت اسلام در تمام شئون زندگی بودند و این کلام و سیاست الهی همواره شاخص حرکت و دوام نظام اسلامی است».

 

اهالی فتنه ۸۸ افعی جانشان گرما خورده و دوباره به جنبش افتاده‏اند.

رئیس قوه قضاییه گفت: «کسانی که اهل فتنه سال ۸۸ و در جریان اصلاحات قائل به سکولاریزه شدن کشور و سیاست بودند و راه امام (ره) را بر نمی‌تافتند دوباره سر برآورده‌اند و گویی افعی جانشان گرما خورده است و به جنبش افتاده‌اند اما اشتباه می‌کنند چرا که امت تفکرات این گروه را برنمی‌تابد و تعرّب بعد از هجرت در ایران اسلامی ما جایی ندارد».

 

حضرت امام (ره) شاخص انقلاب است.

آملی لاریجانی با تأکید بر اینکه برخی گروهها در سالهای گذشته در عین زیرکی هم مدعی انقلاب بودند و هم تمام تلاششان جدا کردن انقلاب از مسیر و جهت اصلی و دوری از ولایت فقیه به عنوان آموزه اصلی حضرت امام (ره) بود و دخالت قرآن و سنت را در همه شئون بشری نمی‌پذیرفتند، به تلاشهای اخیر برخی از طرفداران همان تفکر اشاره کرد و گفت: «تمام کسانی که به تفکر سکولار اعتقاد دارند و می‌خواهند دموکراسی غربی را جانشین فهم قرآنی قرار دهند باید بدانند که حضرت امام (ره) شاخص انقلاب است و به اندازه کافی بینات و محکمات ایشان و سخنانشان در دسترس است و اینگونه افراد و گروهها راه به جایی نخواهند برد و وضع سیاسی کشور به گونه‌ای نیست که مجال فعالیت های مدیریتی برای آنها باشد».

 

اظهارات لاریجانی در خصوص آزادی برخی متهمان فتنه ۸۸

به دنبال برخی اظهارنظرها و تحلیل‌ها در خصوص عفو برخی محکومان امنیتی فتنه ۸۸ که در آن مبنای این عفو و آزادی، باز شدن فضای کشور در اثر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، اعلام شده بود، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی این‌گونه تحلیل‌ها را نادرست اعلام کرد.

 

آزادی متهمان سال ۱۳۸۸، ربطی به انتخابات ندارد.

وی در جلسه مسئولان عالی قضایی در ۱۰ مهرماه ۱۳۹۲، گفت: «روند عفو و آزادی محکومان از سوی قوه‌ قضائیه روندی قانونی و مستمر بوده و موضوع جدیدی نیست و آزادی تعدادی از محکومان امنیتی فتنه ۸۸ ربطی به نتیجه انتخابات ندارد. در طول ۳ سال گذشته در سه نوبت تعدادی از محکومان امنیتی مربوط به فتنه ۸۸ مورد عفو قرارگرفته و آزاد شده‌اند و روند بررسی عفو و آزادی اخیر محکومان نیز قبل از انتخابات ریاست جمهوری انجام شده است».

 

رفتار خلاف قانون مسببان فتنه عامل اخلال در امنیت کشور بود.

رئیس قوه قضائیه اظهار کرد: «متأسفانه اخیراً در برخی گزارش‌ها و تحلیل‌ها آمده است که برخی مسببان فتنه ۸۸ مدعی شده‌اند که از آزادی محکومان خوشحالند و حتی ادعا کرده‌اند که اکثر این محکومان اتهامی نداشته‌اند و قوه قضائیه اتهام‌های غلطی به آن‌ها وارد کرده و این افراد را بی‌گناه محکوم کرده بود؛ اما به صراحت اعلام می‌کنم که این شما مسببان فتنه ۸۸ هستید که با رفتار خلاف قانون و مجرمانه خویش اخلال در امنیت کشور نمودید و حال به غلط قوه قضاییه را به صدور احکام نادرست متهم می‌کنید».

 

عوض شدن فضای کشور ربطی به فتنه گران ندارد.

آیت‌الله لاریجانی با تأکید بر اینکه ما نیز قبول داریم که فضای کشور عوض شده است، افزود: «رأی مردم برای عوض شدن فضای عمومی کشور در نتیجه برخی بی‌تدبیری‌ها و بد‌اخلاقی‌های دولت گذشته و افراطی‌گری‌های آن دوره بود و مردم نیز برای عوض شدن آن فضا به عقلانیت و تدبیر و اعتدال رأی دادند و حماسه سیاسی آن‌ها البته ربطی به فتنه‌گران ندارد».

 

مردم به عقلانیت و تدبیر رأی داده‌اند نه به مسببان فتنه

وی با تأکید بر اینکه مردم ایران مردمی بصیر و آگاه هستند و به خوبی فتنه‌گران را شناخته‌اند گفت: «مردم بصیر ایران همواره به حرف حق توجه دارند و در این دوره نیز به شعار عقلانیت و تدبیر رأی داده‌اند و کسانی که گمان می‌کنند رأی مردم به مسببان و طرفداران فتنه ۸۸ بوده است، در اشتباه‌ محض‌اند».

 

فتنه گران خائنان به ملت ایران و دروغ پردازانی بزرگ هستند.

رئیس قوه قضاییه فتنه‌گران سال ۸۸ را خائنان به ملت ایران و آرمان‌های انقلاب اسلامی و دروغ ‌پردازانی بزرگ دانست که فریب بزرگی به نام تقلب در انتخابات را مطرح کردند و به استناد این دروغ و فریب بزرگ، قصد داشتند کشور را به آشوب بکشانند و البته اکنون به این خیال واهی افتاده‌اند که عوض شدن فضای جامعه به معنی رویکرد دوباره مردم و نظام به آنان است. ایشان تاکید کرد: «فتنه‌گران سال ۸۸ کودتاگران علیه آراء ملت بودند که قصد داشتند با بلوا و آشوب آراء مردم را تصاحب کنند و در زمان خنده‌های امثال اوباما علیه ملت ایران،همراه با آنان قهقهه سر می‌دادند».

 

فضا برای فتنه‌گری مجدد مطلقاً باز نیست.

رئیس قوه قضاییه گفت: «فتنه‌گران کسانی هستند که به دروغ دختری فراری را شهیدی از ناحیه نظام معرفی کردند و برای او مجلس عزا به راه انداختند و در مجلس وی شرکت هم کردند. فتنه‌گران بدانند که فضا برای فتنه‌گری مجدد مطلقاً باز نیست».

 

شورای نگهبان در مقابل تهدیدهای فتنه مآبانه خواهد ایستاد.

رئیس قوه قضاییه همچنین به برخی تهدیدهای فتنه ‌مآبانه مربوط به لزوم برنامه‌ ریزی برای مجلس و حتی مجلس خبرگان رهبری آینده اشاره کرد و گفت: «مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان هرگز جای فتنه‌گران نیست و افرادی که پیش از این به صراحت ولایت فقیه را زیر سؤال بردند اکنون نمی‌توانند مدعی حضور در مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی شوند و به دروغ قسم یاد کنند که نظام جمهوری اسلامی را قبول دارند و به ولایت فقیه ملتزم‌اند. این‌گونه حرف‌ها در واقع خیال‌هایی واهی است و شورای محترم نگهبان محکم در مقابل آنان خواهد ایستاد».

 

موضع لاریجانی در قبال مذاکره ایران و آمریکا

آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی در ۱۰ مهرماه ۱۳۹۲، با ابراز امیدواری نسبت به تداوم اعتدال و عقلانیت در دولت یازدهم، به سخنرانی دکتر روحانی در سازمان ملل و مذاکرات انجام شده اشاره کرد و گفت: «با غمض نظر از برخی حواشی، رئیس‌جمهور محترم در سفر به آمریکا با رفتار و گفتار سنجیده سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران را به گوش جهانیان رساند».

 

ایران اهل سستی، ضعف و عقب‌نشینی نیست.

رئیس قوه قضائیه با تأکید بر این نکته که سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران ثابت، معقول و منطقی بوده و هست، شرط هر نوع مذاکره را وجود فضایی متعادل و معقول دانست و گفت: «تحت فشار قرار دادن نظام و مردم ایران مذاکره را غیرمنطقی می‌سازد. البته ممکن است کشورهایی به دلیل ضعف و سستی تن به مذاکره بدهند اما تجربه بیش از ۳۰ سال ایران نشان داده که این کشور اهل سستی، ضعف و عقب‌نشینی نیست و این آمریکایی‌ها هستند که باید رویکرد خود را اصلاح کنند و صداقت خود را نشان دهند».

 

رژیم صهیونیستی کوچک‏تر از آن است که بخواهد مقابل ایران بایستد.

رئیس دستگاه قضا، لابی صهیونیست را در چرخش جدید سخنان اوباما مبنی بر ادامه سیاست جنگ ‌طلبی علیه ایران، کاملاً مؤثر دانست و گفت: «جهان منتظر شنیدن حرف‌ها و سخنان جدید و منطقی از سوی آمریکا است وگرنه زبان تهدید که همیشه بوده است و البته اگر زبان زور و تهدید و تحریم غربی‌ها علیه ایران مؤثر بود که آمریکایی‌ها باید تابحال به اهداف خود رسیده بودند.» آملی لاریجانی تهدیدهای رژیم صهیونیستی علیه ایران را پوچ و توخالی توصیف و اظهار کرد: «رژیمی که پاسخ حزب‌الله لبنان را نتوانست بدهد حالا به چه خیال خامی نظام مقتدر و مردمی ایران اسلامی را تهدید می‌کند. رژیم صهیونیستی بسیار کوچک‌تر از آن است که بخواهد مقابل ایران بایستد و این کشور بزرگ را تهدید کند».

 

 صادق‌ لاریجانی آملی, صادق لاریجانی, بیوگرافی صادق لاریجانی, زندگینامه صادق لاریجانی, عکسهای صادق لاریجانی, سن صادق لاریجانی, همسر صادق لاریجانی, فرزندان صادق لاریجانی, تحصیلات صادق لاریجانی, آثار صادق لاریجانی, فعالیت های صادق لاریجانی, دستگاه قضا, واکنش صادق لاریجانی, sadegh larijani, زندگی شخصی صادق لاریجانی

 

 صادق‌ لاریجانی آملی, صادق لاریجانی, بیوگرافی صادق لاریجانی, زندگینامه صادق لاریجانی, عکسهای صادق لاریجانی, سن صادق لاریجانی, همسر صادق لاریجانی, فرزندان صادق لاریجانی, تحصیلات صادق لاریجانی, آثار صادق لاریجانی, فعالیت های صادق لاریجانی, دستگاه قضا, واکنش صادق لاریجانی, sadegh larijani, زندگی شخصی صادق لاریجانی

  • نمایش : ۴۱۱
  • ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    تجدید کد امنیتی
    بیوکده,بیوگرافی,زندگینامه ,biography ,بیوگرافی بازیگران ایرانی ,بیوگرافی بازیگران خارجی ,بیوگرافی مشاهیر ,زندگینامه بازیگران ,بیوگرافی کارگردانان ,بیوگرافی دانشمندان ,زندگینامه شهیدان ,زندگینامه نویسندگان ,زندگینامه نقاشان ,زندگینامه ورزشکاران ,سایت بیوگرافی ,مجله بیوگرافی ,بیوگرافی بازیگران ,بیوگرافی بازیگران مرد ,بیوگرافی بازیگران زن ,بیوگرافی شعرا ,بیوگرافی نویسندگان ,بیوگرافی ورزشکاران ,اخبار افراد مشهور ,زندگینامه ورزشکاران' ,زندگینامه مشاهیر ,Biography ,سایت بیوکده
    موضوعات
    نویسندگان
    پیوندهای روزانه