بیوکده

بیوکده بزرگترین وبلاگ بیوگرافی و معرفی هنرمندان و بازیگران ایرانی و خارجی - زندگی نامه افراد مشهور

بیوگرافی جمیله شیخی

  • بیوکده ..
  • چهارشنبه ۵ مهر ۹۶
  • ۱۲:۳۰

بازیگران بازیگران زن ایرانی

بیوگرافی جمیله شیخی

 

 

جمیله شیخی (۸ اردیبهشت ۱۳۰۹ – ۵ خرداد ۱۳۸۰) بازیگر ایرانی بود. او دکترای افتخاری تئاتر داشت. وی مادر آتیلا پسیانی بازیگر می باشد.

زمینه فعالیت : تئاتر ، سینما

ملیت : ایرانی

تولد : ۸ اردیبهشت ۱۳۰۹

تبریز

مرگ : ۵ خرداد ۱۳۸۰ (۷۱ سال(

پیشه : بازیگر

فرزندان : آتیلا پسیانی

مدرک تحصیلی : دکترای افتخاری تئاتر

 

زندگی

جمیله شیخی از ۱۳۳۶ فعالیت هنری خود را با بازیگری زیر نظر شاهین سرکیسیان و دکتر مهدی فروغ شروع کرد. در اداره ی هنرهای دراماتیک با کمک افرادی چون عزت الله انتظامی، عباس جوانمرد، جعفر والی، محمدعلی کشاورز و حمید سمندریان تئاتر جدیدی را بنا نهادند و زمانی که هنر نمایش روبه ابتذال می رفت، مردم را بار دیگر با تئاتر راستین آشتی دادند. از معروف ترین نمایش هایی که بازی کرد می توان به ملاقات با بانوی سالخورده (حمید سمندریان)، از پشت شیشه ها (اکبر رادی) و بن بست (علی نصیریان) اشاره کرد.

از ۱۳۳۸ بازی در تعدادی از نمایش های تک پرده ای را برای تلویزیون آغاز کرد و چندی بعد دکترای افتخاری تئاتر دریافت کرد. شیخی در ۱۳۵۴به دعوت نصرت کریمی در نخستین فیلم سینمایی اش ـ خانه خراب ـ ظاهر شد. دومین فیلمش قرنطینه (مسعود اسداللهی) را پس از انقلاب در ۱۳۵۸ بازی کرد که تولید آن تا ۱۳۶۱ طول کشید و در ۱۳۶۲ نمایش داده شد. او در دهه ی ۱۳۶۰ همزمان با بازی در فیلم هایی مانند پرنده کوچک خوشبختی (پوران درخشنده) و پاییزان (رسول صدرعاملی)، فعالیت خود را در نمایش های تلویزیونی گسترش داد. در ۱۳۵۶ برای نخستین بار در مجموعه ی تلویزیونی لحظه (محمدعلی صالح علا) بازی کرد و بعدها در سریال های دیگری ظاهر شد که از مشهورترین آن ها میتوان به پاییز صحرا (اسدالله نیک نژاد).پدرسالار (اکبر خواجویی) و تولدی دیگر (داریوش فرهنگ) اشاره کرد.

به یادماندنی ترین نقش سینمایی اش در فیلم سینمایی اش در فیلم مسافران (بهرام بیضایی) بود که سیمرغ بلورین جشنواره ی فجر را برایش به ارمغان آورد. شیخی پنج سال بعد نیز برای نقش آفرینی در لیلا (داریوش مهرجویی) یک سیمرغ بلورین دیگر از جشنواره فجر دریافت کرد. کاغذ بی خط (ناصر تقوایی، ۱۳۸۰) به آخرین تصویر از این بانوی هنرمند در سینما مبدل شد.

 

سینما

سال

نام فیلم

کارگردان

۱۳۸۰

کاغذ بی‌خط

ناصر تقوایی

۱۳۷۹

همسر دلخواه من

افشین شرکت

۱۳۷۸

عینک دودی

محمدحسین لطیفی

۱۳۷۷

بلوغ

مسعود جعفری جوزانی

۱۳۷۵

لیلا

داریوش مهرجویی

۱۳۷۴

ماه و خورشید

محمدحسین حقیقی

۱۳۷۰

مسافران

بهرام بیضایی

۱۳۶۸

صنوبرهای سوزان

عباس شیخ بابایی

۱۳۶۷

سفر عشق

ابوالحسن داوودی

۱۳۶۶

پرنده کوچک خوشبختی

پوران درخشنده

۱۳۶۶

ویزا

بهرام ری‌پور

۱۳۶۱

قرنطینه

مسعود اسداللهی

۱۳۶۰

پاییزان

رسول صدرعاملی

۱۳۵۴

خانه خراب

نصرت کریمی

 

 

مجموعه تلویزیونی

    لحظه (۱۳۵۶) – به کارگردانی محمد صالح علاء

    پاییز صحرا – به کارگردانی اسدالله نیک نژاد

    پدرسالار – به کارگردانی اکبر خواجویی

    تولدی دیگر – به کارگردانی داریوش فرهنگ

    پس از باران (۱۳۷۹)- به کارگردانی سعید سلطانی

 

نمایش‌ها

از معروف‌ترین نمایش هایی که بازی کرد می توان به ملاقات با بانوی سالخورده (حمید سمندریان)، از پشت شیشه‌ها (اکبر رادی) و بن بست (علی نصیریان) اشاره کرد.

 

جوایز

بهترین بازیگر نقش اول زن سال ۱۳۷۰

  • نمایش : ۱۲۵۶
  • سیّد محمّد جعاوله
    سیّد محمّد جعاوله آدرس سایت کاربر
    به این میگن کارنامه
    elahe
    elahe
    jalebeeeee
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    تجدید کد امنیتی
    بیوکده,بیوگرافی,زندگینامه ,biography ,بیوگرافی بازیگران ایرانی ,بیوگرافی بازیگران خارجی ,بیوگرافی مشاهیر ,زندگینامه بازیگران ,بیوگرافی کارگردانان ,بیوگرافی دانشمندان ,زندگینامه شهیدان ,زندگینامه نویسندگان ,زندگینامه نقاشان ,زندگینامه ورزشکاران ,سایت بیوگرافی ,مجله بیوگرافی ,بیوگرافی بازیگران ,بیوگرافی بازیگران مرد ,بیوگرافی بازیگران زن ,بیوگرافی شعرا ,بیوگرافی نویسندگان ,بیوگرافی ورزشکاران ,اخبار افراد مشهور ,زندگینامه ورزشکاران' ,زندگینامه مشاهیر ,Biography ,سایت بیوکده
    موضوعات
    نویسندگان
    پیوندهای روزانه