- بیوکده ..
- چهارشنبه ۲۷ دی ۹۶
- ۱۴:۳۰
تهیه کنندگان و کارگردانان تهیه کنندگان و کارگردانان ایرانی
بیوگرافی ابوالفضل عطار
ابوالفضل عطار متولد مهر ماه ۱۳۴۷ مشهد، کارگردان، فیلمنامهنویس و تدوینگر ایرانی.
زمینه فعالیت : سینما
ملیت : ایران
تولد : ۱۳۴۷
مشهد
محل زندگی : تهران
پیشه : کارگردان، فیلمنامهنویس و تدوینگر
سالهای فعالیت : ۱۳۵۹ تاکنون
زندگی
ابوالفضل عطار متولد مهرماه ۱۳۴۷ در مشهد، وی ازاعضای فعال انجمن سینمای جوانان ایران در دهه ۱۳۶۰. او در سال ۱۳۶۸ پس از یک سال پیگیری موفق شد با ساخت اولین فیلم ۱۶ میلیمتری خود زیر نام پنجره رو به کوچه در انجمن سینمای جوانان ایران جریان فیلمسازی کوتاه ۸ میلیمتری را به قطع ۱۶ میلیمتری تبدیل کند جریانی که بعدها فیلمسازی ۳۵ میلیمتری را در سینمای جوان ایران جدی کرد. در این فیلم،انوشیروان ارجمند نقش اصلی را برعهده داشت. اولین فیلمی که از انجمن سینمای جوانان ایران در بعد از انقلاب در جشنوارههای جهانی جوایز متعددی دریافت داشت دوباره بر خاک بود که فیلمنامه آنرا ابوالفضل عطار نوشتهاست. وی برای اولین بار درایران در سال ۱۳۷۶ دربولتن داخلی انجمن فیلمنامه نویسان خراسان طرح ثبت فیلمنامه را ارائه کرد که بعدها در کانون فیلمنامهنویسان ایران و خانه سینمای ایران بطور گسترده به اجرا در آمد. سال ۱۳۸۵ تحقیقی برای اصلاح قانون حقوق مولفین و مصنفین نگاشت و به ریاست جمهوری ارائه کرد.
عضویتها
عضو انجمن سینمای جوانان ایران از ۱۳۶۲
موسس، عضو هیئت مدیره ومدیر عامل شرکت سینمایی ستایش فیلم
عضو انجمن صنفی شرکتها و موسسههای سمعی و بصری ایران UIEC
عضو پیوسته کارگردانان انجمن فیلم کوتاه خانه سینما
فعالیتها
آغاز فعالیت هنری با تئاتر سال ۱۳۵۹ درمشهد
ساخت فیلمهای کوتاه هشت، شانزده و سی وپنج میلیمتری
ساخت فیلمهای مستند ویدئویی و تبلیغاتی
تدریس فیلمسازی در انجمن سینمای جوانان ایران
تدریس فیلمسازی در حوزه هنری و موسسات خصوصی
ورود به عرصه حرفهای فیلمسازی از سال ۱۳۷۱ با سریال «این خانه دور است» بعنوان منشی صحنه
همکاری با بیش از پنجاه فیلم کوتاه و نیمهبلند بهعنوان: فیلمنامهنویس، مشاور، برنامهریز، مدیر تولید، تدوینگر، بازیگر، دستیار کارگردان و فیلمبردار.
عضو هیات انتخاب و داوری جشنواره فیلم وعکس منطقه شش کشور: (خراسان، گیلان، مازندران، سمنان)
نگارش مطلب و نقد فیلم در روزنامهها و مجلات خراسان، فرهنگ وسینما و سوره
دبیر دو سرویس ادب و هنر / علمی و فرهنگی در روزنامه " گزارش روز " به سردبیری حشمتالله طبرزدی ۹۷-۱۳۷۸
منتخب آثار
برای همه ما |
نویسنده فیلمنامه |
|
|
|
دوباره بر خاک |
نویسنده فیلمنامه |
|
|
|
خاک سوخته |
نویسنده فیلمنامه |
کارگردان |
تدوینگر |
|
ریشهها در عمق |
نویسنده فیلمنامه |
کارگردان |
تدوینگر |
|
صدای زنگ من |
نویسنده فیلمنامه |
کارگردان |
تدوینگر |
|
پنجره رو به کوچه |
نویسنده فیلمنامه |
کارگردان |
|
مدیر تولید |
قانون کارما |
نویسنده فیلمنامه |
کارگردان |
مجری طرح |
|
کار و بیکاری |
نویسنده فیلمنامه |
کارگردان |
تدوینگر |
|
سریال مستند نقطه عطف |
|
کارگردان |
|
|
خانواده عزیزم (جوانی) |
|
کارگردان |
تدوین مشترک |
مجری طرح |
آخرین خواب بارانی (سینمایی ویدئویی) |
|
کارگردان |
|
|
رمز هفتم (سینمایی ویدئویی) |
|
|
تدوینگر |
|
جوایز و موفقیتهای داخلی و خارجی
سال |
فیلم |
جایزه |
جشنواره |
۱۳۶۶ |
ریشهها در عمق |
بهترین فیلمنامه |
دومین جشنواره سینمای جوان خراسان |
۱۳۶۶ |
صدای زنگ من |
بهترین کارگردانی |
دومین جشنواره سینمای جوان خراسان |
۱۳۶۶ |
خاک سوخته |
بهترین تدوین |
دومین جشنواره سینمای جوان خراسان |
۱۳۶۶ |
ریشهها در عمق |
رتبه دوم فیلمنامه |
چهارمین دوره مسابقه فرهنگی هنری فجر |
۱۳۶۷ |
صدای زنگ من |
بهترین فیلمنامه |
جشنواره سراسری سینمای جوان ایران |
۱۳۶۷ |
صدای زنگ من |
کاندیدای بهترین تدوین و کارگردانی |
جشنواره سراسری سینمای جوان ایران |
۱۳۶۸ |
دوباره برخاک |
بهترین فیلمنامه |
جشنواره سراسری سینمای جوان ایران |
۱۳۶۸ |
دوباره بر خاک |
بهترین فیلم |
فستیوال بینالمللی اسکوپیه یوگسلاوی ۱۹۹۰ |
۱۳۶۸ |
دوباره بر خاک |
بهترین فیلم |
فستیوال بینالمللی دانوبیاله اتریش ۱۹۹۰ |
۱۳۶۹ |
دوباره بر خاک |
بهترین فیلم |
فستیوال بینالمللی ایگوالادا اسپانیا ۱۹۹۱ |
۱۳۷۹ |
قانون کارماKarma |
بهترین فیلم |
جشنواره منطقهای سینمای جوان |
۱۳۸۴ |
قانون کارماKarma |
بهترین فیلم |
جشنواره بینالمللی فجر (خراسان) |