- بیوکده ..
- پنجشنبه ۵ بهمن ۹۶
- ۲۳:۴۵
بازیگران بازیگران زن خارجی خوانندگان خوانندگان خارجی
بیوگرافی عایشه آژدا پکان
عایشه آژدا پکان (به ترکی: Ayşe Ajda Pekkan) (زادهٔ ۱۲ فوریهٔ ۱۹۴۶ در استانبول) یکی از خوانندگان زن موسیقی پاپ ترکیه است.
نام اصلی:عایشه آژدا پکان
دوازدهم ماه شوبات سال ۱۹۴۶
استانبول
اطلاعات شخصی: پدرش ((رضوان پکان)) یک نظامی و مادرش(( نوین دوبروجا)) خانه دار بود.آژدا پکان در خانواده ای بسیار اجتماعی و مدرن بزرگ شده است.
حرفه
او در سال ۱۹۶۲ از نخستین خوانندگانی بود که آهنگهای ترکی در سبک پاپ را اجرا کرد. او بیش از ۲۰ آلبوم ایجاد کرده و یکی از موفقترین هنرمندان موزیک ترک است. وی در ۴۷ فیلم بازی کردهاست. در سال ۱۹۶۸ آلبوم İki Yabancı وی در فهرست بالاترینهای فروش قرار گرفت.
موفقیتهای ادامهدار او منجر به دعوتهای بینالمللی در در فستیوالهایی مانند فستیوال موزیک آپولونیا در ۱۹۶۸-۱۹۶۹ در آتن یونان و فستیوال ترانههای مدیترانهای در سال ۱۹۶۹ در بارسلونای اسپانیا شد. موفقیت آهنگهای وی کنسرتهای به زبان ترکی با Enrico Macias در سالن Paris Olympia در سال ۱۹۷۶ را در پی داشت. در شناسایی لقبش آلبومی به نام سوپر استار را در سال ۱۹۷۷ بیرون داد.
در همان سال در فستیوال موزیک یاماها در توکیو پایتخت ژاپن حضوری موفقیتآمیز داشت. افزون بر آهنگهای آلمانی و فرانسوی وی که در اوایل سالهای ۱۹۷۰ میلادی در اروپا منتشر شد، او Pour Luiرا که در فرانسه بسیار موفق بود منتشر کرد. در اوج موفقیت او دومین آلبومش، سوپر استار ۲ را در ۱۹۷۹ منتشر کرد.
موقعیت هنری:آژدا پکان در سال ۱۹۶۳ در مسابقه انتخاب آرتیست مجله ((سس=صدا)) شرکت کرد و موفق به کسب مقام اول این مسابقه شد و پس از آن به پیشنهاد بازی در یک فیلم جواب مثبت داد و به این ترتیب در اولین فعالیت جدی هنری خود پرداخت.
آژدا پکان در کارنامه هنری خود فیلم های بسیاری دارد که از مهمترین آنه میتوان به فیلم ((آبیدیک گوبیدیک)) و ((ساعت جدایی)) اشاره کرد.
در فیلم (آبیدیک گوبیدیک) آژدا پکان با بزرگانی چون (اوزتورک سرنگیل) و (آیسل تانژو) و در فیلم (ساعت جدایی) با بزرگ مرد سینمای ترکیه ((جونیت آرکین) که در ایران بنام (فخرالدین)) شناخته میشود همبازی بود.
اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ سالهای ورود آژدا پکان به دنیای موسیقی و خوانندگی بود.در این سالها ساخت ترانه های ترکی روی آهنگهای غربی و به اصطلاح ترکها ترانه های (آرانژه) بسیار رایج بود.آژدا پکان نیز از خوانندگان این ترانه ها بود.اشعار اکثر این ترانه ها توسط (فیکرت شنس) سروده میشد و طرفداران بسیاری داشت.یکی از ترانه هایی که میتوان آنرا در زمره معروفترین این نوع ترانه ها بشمار آورد ترانه است که آژدا پکان در سالهای پیش از انقلاب در تلویزیون ملی ایران این ترانه را اجرا کرد و مورد توجه ایرانی ها قرار گرفت.اصل این ترانه فرانسوی میباشد که بعدها توسط (مرجان) خواننده خوش صدای ایرانی با نام فارسی (کویر دل) به زیبایی اجرا شد.بسیاری از این ترانه های به اصطلاح(آرانژمان) از ترانه های خواننده معروف الجزایری الاصل فراسوی (انریکو ماسیاس)) بود و آژدا پکان در آن سالها کنسرت های مشترک بسیاری با (انرکه ماسیاس) اجرا کرده.
یکی از ترانه هایی که آژدا پکان به زبان فرانسوی اجرا کرده بود مورد توجه کارگردانی فرانسوی قرار گرفت و در فیلم در سال ۱۹۷۷ از این ترانه آژدا پکان استفاده شد.
در سال ۱۹۷۳ با اجرای کنسرتهای متعدد در کشورهای اروپایی شهرت آژدا پکان به خارج از مرزهای ترکیه رسید و در ترکیه لقب (سوپر استار) به وی داده شد.
آژدا سالها در فرانسه زنگی کرد و مجددا به ترکیه بازگشت.
شرکت (فیلیپس) که در آنزمان اسپانسری بسیاری از سوپر استارهی کشورهای مختلف را بر عهده داشت آژدا پکان را نیز زیر پرو بال خود گرفت باعث جهش بیش از پیش آژدا پکان در دنیای موسیقی شد.
همانطور که اشاره شد اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ میلادی موسیقی پاپ ترکیه بیشتر شامل ترانه هایی بو که روی آهنگهای معروف غربی و مخصوصا فرانسوی سروده میشد که آژدا پکان نیز از این قاعده مستثنا نبود و به جرات میتوان گفت بیش از ۵۰ درصد ترانه های اجرا شده توسط آژدا پکان از این دست ترانه هاست.حتی یکی از محبوبترین ترانه های اجرا شده توسط آژدا پکان روی آهنگ ((اگه یه روز بری سفر)) فرامرز اصلانی اجرا شده.گفته میشود این ترانه در سفر آژدا پکان به تهران برای اجرای برنامه (در سالهای قبل از انقلاب) توسط خود ((فرامرز اصلانی)) به خانم آژدا پکان داده شده.این ترانه بعدها توسط خود آژدا پکان و سایر خواننگان ترکیه از جمله ((دنیز سکی)) بازخوانی شد.
آژدا پکان در سال ۱۹۷۷ در فستیوال ((یاماها موزیک)) توکیو با اجرای ترانه جز برترین های این فستیوال شناخته شد و پس از آن آلبومهایی (به شکل صفحه گرامافون) در کشورهای مختلف اروپایی از جمله آلمان و فرانسه به زبان همان کشور ها به بازار موسیقی عرضه کرد.
در فستیوال معتبر ((یوروویژن)) سال ۱۹۸۰ با ترانه ((پترول=نفت)) نماینده کشور ترکیه شد.بنا به دلایلی از جمله درون مایه هجو سیاسی این ترانه به زاعقه اروپایی ها خوش نیامد و نتیجه خوبی برای آژدا پکان و کشورش نداشت.از این رو آژدا پکان برای مدتی از دنیای موسیقی کناره گیری کرد و برای استراحت به امریکا رفت.بعد از این دوره سکوت و شاید با دلزدگی از غرب و ترانه های غربی آلبیومی با تم ترکی و با آهنگسازی آهنگسازان ترک به بازار ارائه کرد که طرفداران همیشگی آژدا پکان از این آلبوم استقبال خوبی نکردند و همین امر باعث شد تا آژدا پکان در آلبومهای بعدی به همان روال قبلی(اجرای شعر ترکی روی تم های غربی) برگردد.
آژدا پکان با وجود سن بالا زیبایی خود را حفظ کرده (البته با عمل های جراهی متعددد بسیار پر هزینه و مرتب) و هنوز طرفداران پیر و جوان بسیار دارد و سوپر استار ترکیه نامیده میشود.
خواهر آزدا پکان بنام ((سمیرامیس پکان)) نیز خواننده بازیگر شناخته شده ایست که صدایش بسیار شبیه به آژدا میباشد.