بیوکده

بیوکده بزرگترین وبلاگ بیوگرافی و معرفی هنرمندان و بازیگران ایرانی و خارجی - زندگی نامه افراد مشهور

بیوگرافی سید محمدعلی موسوی جزایری

  • بیوکده ..
  • جمعه ۱۱ اسفند ۹۶
  • ۱۲:۳۰

امامان و علما و شهیدان اقتصاد دانان و سیاستمداران اقتصاد دانان و سیاستمداران ایرانی

بیوگرافی سید محمدعلی موسوی جزایری
محمدعلی موسوی جزایری

محمدعلی موسوی جزایری (زادهٔ ۱۳۲۲ در شوشتر) نماینده ولی فقیه در استان خوزستان و امام جمعه شهرستان اهواز، نمایندهٔ مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، و مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه است. ایشان سالهای زیادی در استان خوزستان فعالیت فرهنگی داشتند

نام کامل : سید محمدعلی موسوی جزایری

زادروز : ۱۳۲۲ خورشیدی

زادگاه : شوشتر، ایران

دین : اسلام

مذهب : شیعه

پیشه : مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه

پست ها : نماینده ولی فقیه در استان خوزستان – امام جمعه شهر اهواز – نماینده مجلس خبرگان رهبری

وبگاه رسمی : www.jazayeri.ir

زندگی

آیت الله سید محمد علی موسوی جزایری، در سال ۱۳۲۲ در شهرستان “شوشتر” واقع در استان خوزستان متولد شد. پدرش آیت اللّه آقا سیّد محمد موسوی جزایری از علمای وارسته شوشتر و در بین خواص و اهل فضل مورد توجّه و احترام بود. سید محمد علی پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی در مکتب خانه، برای تحصیل علوم حوزوی عازم حوزه علمیه شوشتر شد. در حوزه علمیه شوشتر مقدمات، دوره “سطح” و بخشی از “خارج” را فراگرفت سپس برای تکمیل آموخته‌های خود عازم نجف اشرف شد.

پس از تبعید تمامی ایرانیان مقیم عتبات عالیات آیت الله موسوی جزایری نیز در سال ۱۳۵۰ به ایران بازگشت و ادامه تحصیلات حوزوی خود را در حوزه علمیه قم در محضر اساتید فرا گرفت و به درجه اجتهاد رسید.

وی در دوران مبارزات قبل از پیروزی انقلاب در سنگر امامت جمعه اهواز با سخنرانی و انتشار اعلامیه به مبارزه با رژیم پرداخت. آیت الله موسوی جزایری در سال ۱۳۵۳ به امامت جماعت مسجد “جزایری” در اهواز دعوت شد، عضویت در ۴ دوره مجلس خبرگان رهبری به نمایندگی از مردم استان خوزستان در کارنامه سیاسی وی دیده می‌شود.

مدارج تحصیلی

آیت الله موسوی جزایری در ۶ سالگی تحصیلات خود را از مکتب خانه “حقّانی” آغاز کرد. دروس آن مکتب خانه ترکیبی از معلومات قدیم و جدید بود. پس از گذشت ۶، ۷ سال و آموختن مسائلی در زمینه ادبیّات فارسی، رسم الخطّ، انشا، ریاضیات، قرآن و مسائل دینی به حوزه علمیّه شوشتر رفت و مقدمات را نزد پدر و دایی‌اش، “آیت اللّه سیّد محمد حسن آل طیّب” و “علّامه حاج شیخ محمد تقی شوشتری”، صاحب “قاموس الرجال” خواند. هنوز “مقدّمات” را تمام نکرده بود که در سفری به مشهد در حرم ثامن الحجج(ع) به دست پدرش، معمّم شد و به امامت مسجد “جزائری” شوشتر دعوت شد.

وی دوره “مقدّمات”، “سطح” و بخشی از “خارج” را در شوشتر گذراند. سپس برای تکمیل تحصیلات به نجف اشرف رفت.

آیت الله جزایری با ورود به نجف، با جدّیّت به درس خواندن، نوشتن و مباحثه مشغول شد. وی در نجف اشرف از محضر آیات عظام “سیّد محمد جعفر مروّج”، “سیّد جعفر جزایری”، “سیّد محمد باقر صدر”، “سید علی سیستانی”، “روحانی”، “میرزاعلی غروی تبریزی”، “سیّدعلی بهشتی”، “سید ابوالقاسم خویی” و امام خمینی(ره) بهره فراوان برد.

مدت زیادی از ورود او به نجف اشرف نگذشته بود که بعثی‌ها کودتا کرده، “عبدالرحمان عارف” را کنار زده و حکومت را به دست گرفتند. در ابتدا، تعرّضی نسبت به حوزه علمیّه و اهل علم نداشتند اما پس از آن که از تثبیت قدرت خود مطمئن شدند، در اواخر سال ۱۳۵۰ همه ایرانیان مقیم عتبات عالیات را تبعید کردند که آیت الله موسوی جزایری نیز از جمله آنان بود. آیت الله جزایری پس از بازگشت به ایران به ادامه تحصیل حوزوی خود پرداخت بنابراین وارد حوزه علمیّه قم شد و از محضر اساتیدی چون “آیت الله حسین وحید خراسانی” و آیت الله محمدعلی اراکی” استفاده برد.

فعالیت های سیاسی پیش از انقلاب

آیت الله موسوی جزایری، در ابتدا مسئولیت امامت مسجد جزایری و تدریس تنی چند از طلّاب را عهده دار بود و گاهی نیز در مناسبت‌ها منبر می‌رفت. پس از چندی متوجّه خلأ معنوی در جامعه به ویژه در نسل جوان شد. ازاین‌رو، مبادرت به تأسیس کتابخانه‌ای در مسجد و تشکیل جلسات اعتقادی، تفسیری و اقتصاد اسلامی نمود. رفته رفته مسجد پایگاه جوانان مذهبی و شیفته اسلام و انقلاب شد و از طریق آیت اللّه پسندیده که در آن زمان وکیل تام الاختیار امام(ره) در قم بود، نمایندگی حضرت امام در امور حسبیّه و وجوهات شرعیّه را به عهده گرفت و با نیروهای انقلاب ارتباط برقرار نمود.

آغاز مبارزات جدی علیه رژیم

آیت الله موسوی جزایری در خصوص آغاز مبارزات جدی‌تر در دوران مبارزات قبل از پیروزی انقلاب می‌گوید: «با وفات مشکوک فرزند امام(ره)، سیّد مصطفی، وارد مرحله جدیدی شدیم. اعلامیه‌ای با امضای جامعه روحانیّت منتشر کردیم و اسم مبارک «امام خمینی» را که سال‌های طولانی ممنوع بود، در آن اعلامیه نوشتیم و منتشر کردیم و در مراسم ختم آن سیّد مظلوم به دعوت مرحوم آیت اللّه پسندیده اعلامیه بین مردم پخش نموده و با جمعی از دوستان رهسپار قم شدیم و در مراسم شرکت کردیم. متعاقباً نوارهای مراسم ختم و چهلم که بعضاً بسیار مهیّج و مؤثر بود بین مردم پخش شد تا واقعه کشتار مردم در قم در تاریخ نوزدهم دی پیش آمد و به عنوان اعتراض مساجد اهواز را به مدت یک هفته تعطیل نموده و سخنرانی کردیم و هم چنان تشکیل اجتماعات متوالی به مناسبت چهلم شهدا و تشکیل مراسم هفت شهدای یزد در مسجد جزایری اهواز که منجر به حمله وحشیانه مأموران به مسجد و آتش گشودن به روی مردم و شهادت یک تن و زخمی شدن عدّه زیادی شد و اهواز رسماً به صفوف مبارزات خونین علیه رژیم منحوس پیوست…»

ملاقات با امام خمینی(ره) در پاریس و انتقال پیام ایشان به مبارزین علیه رژیم

آیت الله جزایری در مهرماه سال ۱۳۵۷ به قصد ملاقات با امام(ره) و معالجه پدرش از لندن عازم پاریس شد و نظر امام(ره) را در مسایل مهمی که مربوط به تداوم نهضت به ویژه در ارتباط با درگیری مسلحانه با دژخیمان رژیم و چند مسئله مهم دیگر جویا شد. وی پس از بازگشت از پاریس در جلسه‌ای که با حضور جامعه روحانیّت و بزرگان قم تشکیل شد؛ پیام امام(ره) را ابلاغ نمود و با استقبال بی نظیر آنان مواجه شد و در همان جلسه تصمیم به برگزاری راه پیمایی بزرگی گرفته شد.
آن راهپیمایی از مدرسه مرحوم آیت اللّه بهبهانی به سمت حسینیّه اعظم برگزار شد و همه به میدان آمدند و مطمئن شدند که سقوط رژیم خواست عموم مردم است و رهبری امام(ره) را خاص و عام پذیرفته‌اند.

مسئولیت‏ها و سوابق اجرایی

نماینده امام(ره) در اهواز
نماینده ولی فقیه در استان خوزستان و امام جمعه اهواز
عضویت در مجلس خبرگان رهبری در ادوار ۱، ۲، ۳ و ۴ به نمایندگی از مردم خوزستان

فعالیت های سیاسی پس از انقلاب

پس از پایان دوران دفاع مقدس، آیت الله موسوی جزایری، در اهواز ساکن شد. وی از آغاز استقرار در اهواز، اصلی ترین نیاز جامعه را نیاز فرهنگی دانست که تأمین این نیاز منحصر به حوزه علمیّه است. پیروزی انقلاب اسلامی اوضاع را متحوّل کرده و زمینه را برای استقبال جوانان فراهم آورده بود. حجت الاسلام جزایری از این فرصت استفاده کرد و حوزه سابق را که به علّت حوادث انقلاب و جنگ تحمیلی از هم گسسته بود تجدید نمود. صدها نفر طلبه در این حوزه در مقاطع مختلف از سطوح و مقدّمات گرفته تا درس خارج مشغول تحصیل هستند.

فعالیت های فرهنگی

تأسیس حوزه جدید (به نام مدرسه الامام الخمینی) در سال ۱۳۶۰
تجدید بنای حوزه علمیه اهواز
تأسیس حوزه علمیه خواهران و مکتب الزهراعلیها السّلام در سال ۱۳۶۰
ایجاد مرکزی جهت پاسخ گویی به مسایل شرعی
تأسیس مرکز حل اختلافات عشایری
تأسیس کانون مقدس خانواده، برای حل اختلافات خانوادگی
اداره ستاد نماز جمعه

ویژگی های انقلاب اسلامی از نگاه آیت الله جزایری

آیت الله موسوی جزایری، در دیدار با مبلغان طرح معراج استان خوزستان در تاریخ ۱۶ بهمن‌ماه ۱۳۹۲ با اشاره به دوران پیروزی انقلاب و خلق حماسه‌های به‌یادماندنی توسط جوانان اظهار داشت:

«در دوران انقلاب شاهد صحنه‌های غیرعادی، شگفت انگیز و فداکاری‌های همراه با عنایات الهی بودیم که از نشانه‌های اعجاز آمیز آن پیروزی انقلاب اسلامی بودند. هنگامی که انقلاب به پیروزی رسید، مردم تا حدودی به اهداف خود دست پیدا کرده و دچار مشکلات و نابسامانی‌ها نشده و سکان‌داران انقلاب به خوبی آن را هدایت می‌کردند.

همه انقلاب‌ها به ویژه انقلاب‌های ارزشی در ابتدای تشکیل خود با اصالت و به شکل مناسبی با قدرت، فداکاری و اخلاص آغاز شدند، اما همیشه نسبت به آینده خود نگران بودند. آغاز خوب کافی نبوده و تنها بقا و استمرار انقلاب است که می‌تواند آن را به پیروزی نهایی نزدیک کنید.

در نهضتی که آیت‌ الله کاشانی به وجود آورده بود نیز اتفاق‌های عجیبی رخ داد و دشمنان با توطئه‌های خود کار را به جایی رساندند که کودکان در بازی‌های خود اشعاری علیه ایشان استفاده می‌کردند و سبب دوری مردم از انقلاب خود شدند.

امروز پس از گذشت سال‌ها از انقلاب اسلامی با رهبری حکیمانه حضرت امام خمین (ره) و خلف صالح ایشان آیت‌الله خامنه ای، مردم با مشاهده فشارهای بی‌سابقه و توطئه‌های هدفمند همچنان به پای انقلاب خود ایستاده‌اند…»

آیت الله موسوی جزایری در خطبه‌های نماز جمعه اهواز در ۱۰ بهمن‌ماه ۱۳۹۲ نیز در خصوص تفاوت‌های انقلاب اسلامی با دیگر انقلاب‌ها، گفت: «این تفاوت‌ها یکی در درایت حضرت امام(ره) و توکل، روشن‌بینی و فضل ایشان بود که مردم به برکت این رهبری پس از تجربه‌های تلخ گذشته به بلوغ عقلی رسیدند. توطئه‌های بسیاری برای ایجاد تفرقه و اختلاف توسط دشمنان شکل گرفت؛ اما چون مردم به بلوغ فکری رسیده و رهبری نیز فردی آگاه به زمان بود، نتوانستند کاری از پیش ببرند.
دشمنان پس از شکست‌های خود در فروپاشی انقلاب اسلامی تلاش کردند که از آن انتقام بگیرند و جنگ تحمیلی انتقام آمریکا و اروپا از ایران به سبب انقلاب اسلامی مردم بود…»

عکس سید محمدعلی موسوی جزایری

محمدعلی موسوی جزایری

زندگینامه آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری

محمدعلی موسوی جزایری

سید محمدعلی موسوی جزایری نماینده مجلس خبرگان رهبری

محمدعلی موسوی جزایری

  • نمایش : ۶۵۰
  • ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    تجدید کد امنیتی
    بیوکده,بیوگرافی,زندگینامه ,biography ,بیوگرافی بازیگران ایرانی ,بیوگرافی بازیگران خارجی ,بیوگرافی مشاهیر ,زندگینامه بازیگران ,بیوگرافی کارگردانان ,بیوگرافی دانشمندان ,زندگینامه شهیدان ,زندگینامه نویسندگان ,زندگینامه نقاشان ,زندگینامه ورزشکاران ,سایت بیوگرافی ,مجله بیوگرافی ,بیوگرافی بازیگران ,بیوگرافی بازیگران مرد ,بیوگرافی بازیگران زن ,بیوگرافی شعرا ,بیوگرافی نویسندگان ,بیوگرافی ورزشکاران ,اخبار افراد مشهور ,زندگینامه ورزشکاران' ,زندگینامه مشاهیر ,Biography ,سایت بیوکده
    موضوعات
    نویسندگان
    پیوندهای روزانه